Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Eldrivna minibussar svarar för en stor del av stadstrafiken i Ventspils, Lettland. Foto: Electrify.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Hamnstad satsar på eldrivna minibussar; Miljardsatsning på elektrifierad busstrafik; Dieseldriven turistbuss blir elektrisk.

Lettland: Den lettiska hamnstaden Ventspils med omkring 50 000 invånare har elektrifierat en stor del av stadstrafiken. Stadens lokaltrafikföretag, Ventspils Reiss, använder fjorton eldrivna minibussar på ett antal linjer. Bussarna täcker in 65 procent av linjenätet.

Bussarna kommer från den lettiska minibusstillverkaren Electrify. De är baserade på Mercedes-Benz Sprinter och är av Electrifys modell Universāls 907 OPP. Det är låggolvsbussar med tjugo sittplatser och utrustade med Toshiba SCIB batterier. Bussarna snabbladdas via pantograf på ändhållplatserna och dessutom i depå nattetid. De är i trafik cirka fjorton timmar om dagen och har en daglig körsträcka på över 200 kilometer.

Electrify samarbetar med Universal, en av de största påbyggarna av minibussar i landet och med rättigheter från Mercedes-Benz, Volkswagen och MAN. Universal levererar över 200 minibussar om året.

Den tyska regeringen fortsätter att stötta elektrifieringen av busstrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Tyskland: I Tyskland fortsätter regeringen att stimulera en övergång till elbussar. I samband med den stora elbussmässan och -konferensen Elekbu i Berlin meddelade regeringen att man stöder en fortsatt satsning på elbussar i landet med 270 miljoner euro, cirka tre miljarder kronor. Stödet går till omkring 50 trafikföretag för anskaffning av cirka 1 000 elbussar med tillhörande infrastruktur.

Det är den tredje omgången av den tyska regeringens stödprogram för en elektrifiering av busstrafiken. Enligt det tyska transportdepartementet har stöd hittills utgått för 4 200 elbussar. Den tyska lokaltrafikföreningen VDV uppger att fler stödomgångar väntas i år och nästa år. Totalt har transportdepartementet en budget på 1,25 miljarder euro (knappt fjorton miljarder SEK) för att stimulera en övergång till elbussar med tillhörande infrastruktur.

I fjol var lokaltrafikföretagen BVG i Berlin och VHH i Hamburg de stora vinnarna av stöd. Båda företagen har i år med hjälp av stödet i år beställt omkring 350 elbussar vardera.

Ut med dieselmotorn, in med eldrift. Ett turistbussföretag i London konverterar en del av sina bussar till eldrift. Foto: Westway.

Storbritannien: Ett bussföretag i London, Westway, planerar att konvertera en del av sina dieseldrivna turistbussar till eldrift. I samarbete med företaget Equipmake, som är specialiserat på konverteringar till eldrift, bygger man nu om en första buss från diesel till el.

Det är en Van Hool T917 som får dieselmotorn ersatt av en elmotor, ett batteripaket på 545 kWh och en elektrisk drivlina. Efter konverteringen kommer bussen att få en räckvidd på cirka 250 kilometer per laddning. Det är naturligtvis inget man ger sig ut på långresor med, däremot fullt tillräckligt för transfers och rundturer i och kring den brittiska huvudstaden.

Enligt Equipmake kan företaget elektriska drivlina användas i alla turistbussar, både enplans och dubbeldäckare.

Equipmake pekar också på att batteridrivna turistbussar i framtiden kan dra nytta av en utbyggd laddinfrastruktur som gör det möjligt att ladda batterierna under kortare uppehåll på en resa. Med snabbladdning på 100 kW under korta stopp ökar bussens räckvidd avsevärt.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)