Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kraft nerifrån till BRT-bussar

I ett stort projekt i norska Trondheim ska man undersöka möjligheterna till induktiv, trådlös, laddning under färd av stadens metrobussar. Foto: AtB Trondheim.

Elbussarna på BRT-linjerna i norska Trondheim ska få kraft nerifrån. I ett pilotprojekt ska de dubbelledade metrobussarna i staden laddas induktivt, alltså trådlöst. När en buss passerar laddplattor i körbanan förs kraft över till mottagare under bussen, helt utan fysisk kontakt. I centrala Bordeaux laddas spårvagnar på samma sätt.

Syftet med projektet i Trondheim är att undersöka om induktiv laddning under färd fungerar i ett klimat som det i Trondheim med is, snö, slask, snöröjning och så vidare.

Projektet har fått 22,4 miljoner norska kronor i stöd från olika håll, bland annat från det statliga norska företaget Enova som arbetar med att främja miljövänlig produktion och användning av energi samt från Miljöpakken, ett samarbete mellan kommuner och andra intressenter i Trondheim och Tröndelag.

– Det här är ett stort steg framåt för vår planering av mobilitetsutbudet från 2029. Vi ser på möjligheterna till en helt elektrisk busstrafik eftersom det kommer att vara krav på att alla bussar i Stortrondheim ska vara emissionsfria. Men en utmaning att lösa är hur de allra största bussarna ska laddas, säger Pål Revheim, seniorrådgivare teknologi och affärsutveckling hos trafikhuvudmannen AtB.

Metrolinjerna, BRT-systemet, svarar i dag för 41 procent av alla påstigningar i Trondheimsområdet. Det är långa linjer med intensiv trafik och som förbrukar mycket energi.

AtB konstaterar att den enklaste lösningen med dagens teknik är större batterier och högre laddeffekt på laddstationerna. Men det är samtidigt tidskrävande och slukar mycket kapacitet från elnätet. Batterierna behöver också vara så stora att det går ut över passagerarkapaciteten och ökar behovet av bussar och förare.

Leveranstiderna för den nödvändiga utrustningen är så långa att pilotprojektet inte kan komma igång förrän vintern 2024/2025.

Även andra lösningar ska utredas, exempelvis brnslecellsdrift, biogshybrider, trådbussar med flera.

I somras testades en trådlöst laddad flygbuss på Gotland. Foto: Ulo Maasing.

Har testats
Tekniken med induktiv laddning av elbussar har testats på flera håll under senare år, dock utan att på allvar slå igenom kommersiellt. På den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s mässa i Génève 2013 satsade tåg- och spårvagnstillverkaren Bombardier på att få ett genomslag för sitt system för induktiv laddning av elbussar, Primove (klicka här). Sedan dess har projektet avvecklats.

Även andra aktörer har intresserat sig för tekniken. 2015 testade lokaltrafiken i Berlin tillsammans med busstillverkaren Solaris att köra åtta elbussar med Primovetekniken på en linje i den tyska huvudstaden. Även det projektet avvecklades.

I Sverige gick i somras en trådlöst laddad elbuss i trafik åt Vy Flygbussarna mellan Visby flygplats och Visby centrum. Det var en del av elvägsprojektet SmartRoad Gotland där bland andra Trafikverket var engagerat.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)