Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Succé för nya busslinjer i Enköping

Det nya busslinjenätet i Enköping har blivit en stor framgång. Foto: UL.

I somras införde UL ett nytt busslinjenät i Enköping. Resultatet är en succé. Det mål som UL och Region Uppsala satte upp var att på ett år fördubbla bussresandet i staden. Men bara under de senaste tre månaderna var det sammantagna antalet resande över 140000, vilket är fler än under hela 2016, rapporterar UL.

– Siffrorna visar att vi levererar den kollektivtrafik Enköpingsborna vill ha. Det ska vara enkelt och attraktivt att välja bussen, och det målet har vi nått med råge, säger Cecilia Linder (M), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.

Statistiken visar att antalet resande ökat månad för månad sedan de nya linjesträckningarna infördes i juni 2022. I juli var antalet resande 26 900, i september 41 700 och har sedan dess stadigt ökat månad för månad och var i januari 55 900.

UL tillsatte, tillsammans med Enköpings kommun, 2018 en projektgrupp för att se över busslinjernas sträckning i Enköping. Målet var att skapa busslinjer som var tillgängliga och enkla att resa med för många invånare och med den uttalade målsättningen att fördubbla resandet med buss i Enköping mot år 2016.

Bland annat genomförde projektet en rad medborgardialoger för att ge invånarna i Enköping möjlighet att framföra sina synpunkter på hur kollektivtrafiken skulle kunna utvecklas och bli mer tillgänglig och attraktiv för fler.

– Vi är glada att se att vårt gemensamma arbete med att skapa ett nytt busslinjenät i Enköping lett fram till att fler vill och kan resa kollektivt. Det är en stor framgång och allt tyder på att ännu fler kommer upptäcka fördelarna med att resa med oss i stället för att ta bilen, säger Karin Svingby, trafikdirektör, Region Uppsala.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)