Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteribyte kan bli alternativ till laddning för elbussar

Batteribyte istället för kabel eller pantograf? Foto: Ulo Maasing.

Batteribyte istället för att en elbuss eller eldriven lastbil tas ur trafik långa stunder för att ladda batterierna. Det kan bli ett intressant alternativ för tunga elfordon. I ett nytt forskningsprojekt kommer VTI, Statens väg- och transport-forskningsinstitut, tillsammans med Linköpings universitet och en expertgrupp granska om ett batteribytessystem för tunga elfordon kan genomföras i Sverige och i så fall hur det kan göras. Tekniken används redan i stor skala i Kina, men i Sverige känner många ännu inte till vad batteribyte är.

Batteribyte innebär helt enkelt att man byter batterierna på elfordon när de börjar bli tomma och sätter in nya fulladdade, istället för att ladda fordonet via kabel. De batterier som tas ur fordonet laddas upp och kan sedan användas igen på nästa fordon. Batterier och fordon behöver inte ens ha samma ägare.

Idag är det också en utmaning att en ny elbuss har en betydligt längre livslängd än batterierna i denna. Att byta ut de fasta batterierna innebär att bussen måste tas ur trafik. Dessutom krävs åtskilliga verkstadstimmar för själva bytet.

Jämfört med laddning av elfordon med kabel har ett batteribytessystem (battery swapping) flera fördelar. Det bygger på tillgänglig teknik, skulle kunna vara enklare att bygga ut och möjliggör separata livscykler för batterier respektive fordon. Själva bytet till ett fullt batteri går också snabbt, på några minuter, jämfört med laddning med kabel av ett fastmonterat batteri.

Den stora utmaningen är att batteribyten kräver ett helt nytt affärssystem, där både etablerade och nya aktörer samverkar på nya sätt för att skapa gemensamma värden. Enkelt uttryckt kan man säga att tekniken finns, men affärsmodellen saknas.

Det nya projekt som VTI och Linköpings universitet ska genomföra ska utöver de tekniska förutsättningarna undersöka de affärsmässiga förutsättningarna för batteribytessystem i Sverige, likaså vad som krävs för att det ska bli affärsmässigt lönsamt.

En fråga som kommer att tas upp är hur ägande av batterier och batteribytesstationer skulle kunna se ut om batteriet och fordonen skiljs åt och inte behöver ha samma ägare.

En tänkbar modell skulle kunna vara ”batterimackar”, stationer där bussar och lastbilar snabbt kan byta sina batterier mot fräscha, lite grann som man tankar vid en vanlig mack.

– Vi ska också utvärdera för- och nackdelar med batteribyten jämfört med andra alternativ, framför allt laddning med kabel. Som teknik har batteribyten hittills inte haft speciellt mycket fokus på sig i Sverige, säger Svetla Käck, projektledare och senior forskare på VTI.

Parallellt med projektet finns dessutom en ansökan om att i närtid bygga upp en batteribytesdemonstrator med tre batteristationer, en i Norrköping, en i Linköping och en i Stockholm.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)