Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Daimler Buses ska leverera 35 eldrivna ledbussar för stads- och regiontrafik i Nederländerna. Foto: Daimler Buses.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men denna gång även från Afrika: Mercedes-Benz elbussar för holländsk region- och stadstrafik; Elektrisk BRT-satsning i Kenya; Solaris får hybridbussorder.

Nederländerna: Daimler Buses har fått en order på 35 batterielektriska Mercedes-Benz eCitaro låggolvsbussar för trafik i de holländska provinserna Groningen och Drenthe. De batteridrivna, 18,3 meter långa ledbussarna ska användas i såväl stadstrafik som i regional linjetrafik. Beställare är bussoperatörerna QBuzz och OV-bureau Groningen Drenthe.

Leveranserna ska ske till 2026.

Bussarna är utrustade med den senaste generationens NMC 3-batterier på 490 kWh. NMC står för litium-nickel-mangan-kobolt. Förutom vanlig plug-in-kontakt utrustas de bussar som ska gå i regiontrafik även med pantograf på taket för snabbladdning vid ändhållplatserna.

Luftkonditioneringen drivs med värmepump.

Kenya investerar miljarder i eldriven BRT. Svensk-kenyanska Roam är en av de busstillverkare som kan vara med i konkurrensen om bussar till systemet. Foto: Roam electric.

Kenya: Den östafrikanska staten Kenya har fått klart med finansiering på sammanlagt 3,9 miljarder svenska kronor till att etablera Östafrikas första elektrifierade BRT-linje. Pengarna kommer till största delen från EU, den europeiska investeringsbanken och den franska utvecklingsmyndigheten AFD, men även den kenyanska regeringen stöttar projektet finansiellt.

Pengarna ska inte bara användas till att köpa in 110 eldrivna ledbussar utan också till att bygga bussvägar,. busstationer, depåer, gångvägar och gångbroar till stationerna, biljettsystem, hållplatser för matarbussar med mera.

Det är ännu inte klart vilken busstillverkare som ska leverera elbussarna, men ett företag som kan tänkas vara med i konkurrensen är svensk-kenyanska Roam.

Polen: Vi har tidigare konstaterat att samtidigt som elektrifieringen av busstrafiken går allt snabbare i Europa finns det alltjämt en marknad också för hybridbussar. Nu har den polska busstillverkaren Solaris tagit hem en order på 17 ledbussar med lätthybrid. Beställare är lokaltrafiken i den polska staden Gliwice och bussarna ska levereras i december i år.

Bussarna har en förbränningsmotor, kombinerad med en elmotor som fungerar som en generator. Därmed minskar belastningen på förbränningsmotorn och därmed även bränsleförbruknkng och emissioner.

Hittills har Solaris levererat 75 lätthybridbussar till städer i Tyskland, Polen och Öterrike.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)