Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Landets vägar allt sämre

Tillståndet för landets vägnät blir allt sämre, varnar Transportföretagen. Foto: Transportföretagen.

Nya siffror visar att standarden på de svenska vägarna är alldeles för låg och att vägarna i landet fortsätter att försämras. Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick. Samtidigt är investeringarna i vägunderhåll otillräckliga för att ens säkra dagens låga standard. Särskilt illa ställt är det i Jämtland, Västernorrland och Gävleborg. Det visar en analys som Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår. Analysen bygger på de senaste uppgifterna från Trafikverket om vägarnas skick.

– Tillväxten och utvecklingen i Sverige är helt beroende av en god framkomlighet för att kunna transportera både människor och varor på ett konkurrenskraftigt sätt. Investeringar och ett ökat vägunderhåll är därför helt nödvändiga, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Redan tidigare har Transportföretagen slagit larm om att de pengar som används för vägunderhåll är mycket otillräckliga. De analyser som organisationen gjorde 2021 och 2022 slog fast att det krävs två miljarder mer årligen för att stoppa en fortsatt försämring av vägarna.

Fördubbling behövs
Om underhållsskulden ska minimeras på tio års sikt krävs det en årlig underhållsbudget på 7,9 miljarder. Det är en dubblering av dagens nivå.

Att vägarna försämras påverkar trafiksäkerheten, varnar Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. Foto: Transportföretagen.

– Den analys som vi nu presenterar visar att underhållsskulden har smittat av sig på de högtrafikerade vägarna, där 83 procent av trafikarbetet sker. Det är riktigt allvarligt då de högtrafikerade vägarna finns från norr till söder, säger Marcus Dahlsten.

Transportföretagen konstaterar att andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat från tretton till elva procent sedan 2020. Men samtidigt har andelen vägar i dåligt tillstånd ökat från 17 till 23 procent av vägnätet.

Många av dessa vägar är högtrafikerade och med en hög nedbrytningstakt som kommer att behöva en underhållsåtgärd under de kommande tio åren. Det slukar stora pengar och dagens nivå på budgeten för vägunderhåll räcker inte för att både underhålla de högtrafikerade vägarna och samtidigt prioritera det lågtrafikerade vägnätet, varnar Transportföretagen.

Resultatet blir att det polariserade vägnätet mellan stad och land består.

Särskilt illa
Siffrorna i Transportföretagens analys har också brutits ner på länsnivå. Det visar sig då att läget är särskilt illa i Jämtland, Västernorrland och Gävleborg. I Jämtland var 2022 omkring var femte statlig väg i mycket dåligt tillstånd och år 2032 kan så mycket som nästan 40 procent av vägarna i Jämtland vara i mycket dåligt tillstånd.

Totalt räknar Transportföretagens analys med att underhållsskulden kommer att öka från dagens 13,2 miljarder till 42 miljarder kronor 2032 om inte ytterligare medel tillförs. Ökningen beror framför allt på att underhållsbudgeten inte räcker för att både förbättra tillståndet på prioriterade högtrafikerade vägar och samtidigt underhålla det lågtrafikerade vägnätet.

– Åtta av tio persontransporter sker på vägarna. Att vägarna försämras påverkar trafiksäkerheten och kommer i det långa loppet leda till sänkta hastigheter på våra vägar. Majoriteten av Sveriges befolkning bor inte heller i storstäder. Sämre vägar kommer sänka levnadsstandarden på landsbygden då det tar längre tid att ta sig fram. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur, i Jämtland och i hela landet, säger Marcus Dahlsten.

Klicka här för att ladda ner Transportföretagens rapport.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)