Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk offensiv från Iveco

Iveco Bus presenterade i veckan flera elbussnyheter, från lilla eDaily till en batteriversion av storsäljaren Crossway. Foto: Ulo Maasing.

Busstillverkaren Iveco Bus presenterade i veckan närmast ett fyrverkeri av nya elbussar. På ett tvådagarsevent i Meudon, sydväst om Paris, visade Iveco flera helt nya elbussar för kunder och utvalda journalister från 20 länder. Två av bussarna som presenterades är särskilt intressanta för den svenska marknaden: dels Ivecos storsäljare Crossway som nu också lanseras som elbuss, dels lilla Iveco eDaily som kan fås både som komplett buss och som chassi för externa påbyggare. Iveco Bus visade också den nya generationen av stadsbussen E-Way likaså stadsbussen Streetway Elec som produceras i Turkiet i samarbete mellan Iveco och turkiska Otokar. Bussmagasinet var naturligtvis på plats.

Domenico Nucera, chef för bussverksamheten inom Iveco. Foto: Ulo Maasing.

– Det här är en milstolpe på vår väg mot utsläppsfria persontransporter. De nya batteribussar vi presenterar är en del av ett helt ekosystem som omfattar hela kedjan, från batterier till laddinfrastruktur och en rad tjänster som är kopplade till elektromobilitet. Nästa steg kommer mycket snart med en lansering av vätgasdrivna bränslecellsfordon, sa Domenico Nucera, chef för Ivecos bussverksamhet.

Möjligen kan man tillägga att Iveco ingalunda tillhör spjutspetsarna när det gäller elektrifiering eller att erbjuda hela paket av lösningar och kringtjänster. Men med tanke på att företaget är en av de största busstillverkarna i Europa är utveckligen ändå högintressant.

Vad var det då Iveco Bus presenterade i den spektakulära eventarenan Hangar 41 i Meudon?

Två av bussarna är definitivt intressanta för den svenska marknaden: Crossway LE Elec samt eDaily. Iveco har på senare tid haft betydande framgångar med Crossway i Sverige. Exempelvis har GotlandsBuss har beställt 39 bussar från Iveco för sin och Bivabs kommande trafik på Gotland. 23 av dessa är Iveco Crossway. Senare i år levererar Iveco 52 Crossway till Vy Buss för trafik i Bohuslän.

Och nu debuterar Crossway också som elbuss. Utanför Paris visade Iveco Crossway LE Elec – en tretton meter lång lågentrébuss med batteridrift, främst avsedd för stads- och förortstrafik. I klass II-utförande, alltså för regiontrafik, kommer eldrivna Crossway nästa år. Bussen kommer också att visas på UITP-mässan i Barcelona i början av juni.

Iveco lanserar nu sin storsäljare Crossway även som elbuss. Foto: Ulo Maasing.

Ut med gasen, in med elen
Det var i oktober 2021 (klicka här) som Iveco aviserade att man skulle komma med en eldriven Crossway och nu är bussen alltså här.

Utanför Paris visade Iveco Crossway elec i lågentreversion, 13 meter lång och med två axlar. Även en 12-metersversion kommer, däremot är det osäkert om Iveco kommer med ytterligare versioner. 12-metersbussen kan ha upp till 44 sittplatser, 13-metersbussen upp till 48.  Foto: Ulo Maasing.

Lite förenklat kan man beskriva Crossway Elec så att konstruktörerna har jobbat efter principen ut med gasen, in med elen.

Någon nykonstruktion är således inte bussen. I princip har Iveco tagit en gasversion av Crossway och ersatt förbränningsmotorn och gastankarna med en elmotor och batterier. För att spara på vikten har det tidigare golvet bytts ut mot ett sandwichgolv av glasfiber.

Stora fönster ger Crossway elec en ljus interiör. För att minska vikten har bussen ett sandwichgolv av glasfiber. Foto: Ulo Maasing.

Även en tolvmetersversion av Crossway Elec kommer. Men på en direkt fråga uppgav företagets representanter att det i dagsläget inte finns några planer på andra versioner som treaxlig buss eller med höggolv. Samtidigt framhöll Iveco att man är öppen för ytterligare versioner om det finns ett tillräckligt stort intresse från marknaden. Något tidsperspektiv för ett utökat modellprogram presenterade inte företaget.

Batteriversionen av Crossway är baserad på gasbussen. Rejäla trappor leder upp till den bakre delen av bussen. Foto: Ulo Maasing.

Bussen drivs av en centralmotor från Siemens på 330 kW medan NMC-batterierna kommer från FPT, en batterileverantör inom Ivecogruppen.

Crossway Elec kan fås med batteripaket om fem, sex eller sju batterier. Två är placerade baktill, de övriga på taket där gastankarna annars finns på gasdrivna Crossway. I klass I-utförande erbjuds 346, 416 respektive 485 kWh batterikapacitet, i klass-II-utförande 416 och 485 kWh.

Förarplatsen i Crossway elec. Foto: Ulo Maasing.

Laddning kan ske genom såväl pluginkontakt som via pantograf som antingen sänks ner mot bussen eller är monterad på denna. Men det är bara 13-metersversionen som kan ha pantograf, på tolvmetersbussen finns det helt enkelt inte plats för någon. Depåladdning via pluginkontakt tar fem timmar.

Räckvidden på en laddning uppges vara 400 kilometer men påverkas naturligtvis av väder och trafikförhållanden.

Tyst och högt
Premiärbussen var utrustad med analoga backspeglar, men digitala kommer att finnas som tillval. Förarplatsen är högt placerad och även om vi inte själva har rattat bussen uppger branschkollegor som har provkört den att Crossway Elec är lättkörd och reagerar mjukt vid acceleration.

Under en entimmes provtur i parisförorten Meudon upplevde vi också bussen som mycket tyst och behaglig för passagerarna.

En värmepump styr temperaturen inne i bussen. Tillsatsvärmaren kan drivas med diesel eller HVO.

Ny eDaily, avsedd för linjetrafik. Foto: Iveco Bus.

Linjetrafik
Iveco Bus introducerade i Paris också sin lilla eDaily i en version för linjetrafik och med plats för 22 passagerare, dock inte med låggolv. En låggolvs- eller lågentréversion, eDaily Access, kommer dock nästa år.

eDaily har plats för upp till 22 passagerare. En lågentréversion följer nästa år. Foto: Iveco Bus.

Den bakmonterade motorn är på 140 kW och eDaily kan i likhet med Crossway Elec i praktiken köras med en pedal eftersom pedalen och motorn också fungerar som en retarder, även om den inte är det. Bromsenergin konverteras till el och återförs till batterierna. Fördelarna är mjuk körning, minskad energiförbrukning och minskat slitage på bromsarna.

eDaily har tre batteripaket om vardera 37 kWh, totalt alltså 111 kWh. Litiumjonbatterierna är energitäta och monterade innanför ramen och under bussgolvet. Batterivikten är 270 kilo. Bussen behöver inte någon särskild laddinfrastruktur utan laddning kan ske i vanliga, publika laddstationer och även via vanliga eluttag. eDaily kan även snabbladdas från laddstationer med upp till 80 kW.

I likhet med tidigare Dailymodeller kan eDaily även fås som chassi för externa påbyggare.

Iveco lanserar en ny generation av stadsbussen W-way. Foto: Iveco Bus.

Stadsbussar
En ny generation av Ivecos eldrivna stadsbuss E-way visades också vid eventet i Meudon. Idag finns närmare 1 000 E-Way i trafik hos kunder i Europa. Nya E-way är utrustad med NMC-batterier från Ivecoföretaget FPT.

Iveco producerar Streetway i samarbete med turkiska Otokar. Foto: Iveco Bus.

Beroende på version kan E-way ha fem till nio batteripaket om vardera 69,3 kWh (totalt 346 kWh), vilket uppges ge bussen en räckvidd på upp till 400 kilometer under gynnsamma förhållanden.

Nya E-way finns i längder på 9,5, 10,7, 12 och 18 meter, samtliga med motor från Siemens. Leveranserna av nya E-way inleds under andra halvan av nästa år. Först ut blir 12-metersversionen.

Iveco presenterade också en fullelektrisk version av stadsbussen Streetway som produceras i samarbete med turkiska Otokar. Det är en tolvmeters låggolvsbuss som till skillnad från övriga elbussar från Iveco har en elmotor från Voith.

Med Streetway siktar Iveco Bus på marknader i Central-, Öst- och Sydeuropa samt Afrika, Mellanöstern och Asien.

Bränsleceller
Domenico Nucera, chef för bussverksamheten inom Iveco, aviserade vid eventet i Meudon att Iveco Bus ”mycket snart” planerar att lansera bränslecellsbussar.

När det gäller bränslecellsdrift samarbetar Iveco med det sydkoreanska jätteföretaget Hyundai som är världens tredje största fordonstillverkare. På plats i Meudon framhöll dock företrädare för Hyundai att man inte ser bränslecellsdrift som en ersättning för batteridrift utan att de båda teknikerna kompletterar varandra: batteridrift på kortare distanser, bränsleceller på längre. 2033 räknar Hyundai med att på marknaden presentera bränslecellsbussar för långväga trafik.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)