Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norge: Avgiftsfri kollektivtrafik under ett år

Oljemetropolen Stavanger inför avgiftsfri kollektivtrafik för stadens invånare. Foto: Oliver.basbøll.bogstrand/Wikimedia Commons.

Norges tredje största stad, Stavanger, inför den 1 juli avgiftsfri kollektivtrafik under ett helt år för sina invånare. Det enades den politiska majoriteten i kommunen om på måndagen. Staden blir därmed den första stora staden i Norden med nolltaxa. Staden ska satsa 200 miljoner norska kronor på den avgiftsfria kollektivtrafiken. Högern anklagar samarbetspartierna i Stavanger för valfläsk.

Nolltaxan gäller endast den som är folkbokförd i kommunerna Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg. Övriga får betala sina resor i vanlig ordning. Stavanger har som mål att minst 70 procent av resorna i staden ska göras till fots, med cykel eller kollektivtrafik. Stavanger har närmare 240 000 invånare och är Norges tredje största stad.

En liknande modell med nolltaxa för de boende i staden infördes i Estlands huvudstad Tallinn redan 2013. Men det resulterade inte i minskad biltrafik i staden.

I en rapport häromåret från K2, Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik (klicka här), konstaterar också två forskare att om minskad biltrafik är målet bör en eventuell nolltaxa finansieras genom att bilismen får betala de ökade kostnaderna för kollektivtrafiken.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

4 kommentarer »

  1. Nolltaxa finns inte, fri kollektivtrafik är aldrig fri. Om inte du betalar din biljett måste någon annan göra det. Vem ska betala din biljett? Frågan är då varför andra ska betala din biljett?
    I Stockholm betalar man 50 % själv och 50 % via skatten, subventionerad kollektivtrafik är det bästa från två världar?
    Är det ”gratis” att åka buss så väljer folk att ställa bilen och åka buss? Knappast, bilister ser fler fördelar att sitta ensam. Men risken är ändå att bussen blir värmestuga och ungdomsgård, vilket säkert kommer att skrämma bort många som då istället tar bilen? Bussen kanske blir så fullsatt att folk inte kommer med, eller så kommer de med och trängs så mycket att de nästa gång tar bilen?
    Idag åker barnvagns-förare och rollator-pensionärer ”gratis” buss i Stockholm, vilket gör att det många gånger uppstår konflikter då barnvagnsplatsen är full och de inte får stå i dörr och mittgång. Med ännu fler fripassagerare lär konflikterna i bussen att öka exponentiellt?
    Varför är det så svårt att betala och göra rätt för sig i dagens Sverige?

  2. Bra jobbat Norge! Även Palma de Mallorca har infört det nyligen, för att bekämpa inflationen. Det är ett jättebra intitiativ, som K2 konstaterar så ska det också kombineras med bilhämmande åtgärder i storstäder.

    Gratis, fri kollektivtrafik, nolltaxa – kärt barn har många namn! Men alla som vill förstår ju vad det innebär.

Trackbacks

  1. I Stavanger ska gratis kollektivtrafik provas - RiktpunKt.nu
  2. Stavanger skal takle gratis kollektivtransport - Supermiljöblogen - Betzykrisesenter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)