Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Premiär för Mercedes-Benz elbuss med bränsleceller

Daimler Truck lanserar nu elbussen Mercedes-Benz eCitaro med bränsleceller. Foto: Daimler Truck.

Daimler Buses premiärvisar i början av juni det första serietillverkade exemplaret av sin välkända elbuss eCitaro med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Det ger ledbussversionen av eCitaro en räckvidd på 350 kilometer på en laddning och tankning, samtidigt som den har en kapacitet på upp till 128 passagerare. Premiären äger rum på den stora internationella kollektivtrafikmässan i Barcelona den 4 – 7 juni.

Drivlinan bygger på de nya NMC3-batterierna som vi tidigare presenterat (klicka här). Den vätgasdrivna bränslecellen har en effekt på 60 kW och fungerar som generator som förlänger elbussens räckvidd. Ett avancerat elektroniskt kontrollsystem reglerar eltillförseln till motorn från batteri respektive bränslecell så att det ska vara optimalt. El från elnätet är nämligen billigare än grön vätgas.

Till skillnad från ett helt vätgasdrivet fordon är bränslecellen på eCitaro enligt tillverkaren avsevärt bättre på att lagra återvunnen bromsenergi i de stora batterierna. Batteriernas maxkapacitet på 392 kWh i ledbussen gör det också möjligt att köra bussen i exempelvis långa uppförsbackar eller i backig terräng utan att bränslecellen måste arbeta maximalt, vilket skulle vara oekonomiskt.

Bussmagasinet kommer naturligtvis att vara på plats och rapportera fylligt från mässan i Barcelona i juni. Mässan arrangeras av den internationella kollektivtrafikunionen, UITP i samband med organisationens världskongress.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)