
Sveriges Bussföretag riktar bitvis skarp kritik mot EU-kommissionens förslag till nytt körkortsdirektiv.
Branschorganisationen Sveriges Bussföretag är i ett remissvar starkt kritiskt till delar av EU-kommissionens förslag till ett nytt körkortsdirektiv. Samtidigt som organisationen säger sig vara positivt inställd till syftet med direktivet i stort reagerar bussföretagen mot ålderskraven för busskörkort och den så kallade 50-kilometersregeln.
När det gäller ålderskraven skriver Sveriges Bussföretag i sitt remissvar (klicka här) att förslaget i princip innebär att de nuvarande reglerna behålls.
– Det får den direkta konsekvensen att unga bussförare även i fortsättningen kommer att vara begränsade från tillträde till yrket. Med den stora brist på bussförare som finns idag, och de bristfälliga underlag som ligger till grund för dessa höga ålderskrav, är detta mycket olyckligt, skriver Sveriges Bussföretag.
Organisationen menar att förslaget om bibehållen körkortsålder för bussförare bygger på bristfälligt underlag. Bland annat anser bussföretagen att det är tveksamt att som argument mot sänkta ålderskrav för busskörkort luta sig mot en undersökning bland 16 – 19-åringar i USA och som visar på en högre olycksrisk i åldersgruppen.
– Vi anser att förslaget måste revideras med en sänkning av ålderskravet till 18 år, med fortsatt möjlighet till ytterligare nationella undantag, skriver bussföretagen som också vill att den så kallade 50-kilometersregeln tas bort.
– Detta utestänger unga förare från yrket och förvärrar bussförarbristen. För att säkerställa en god kollektivtrafik måste den regeringen agera och arbeta för ett förändrat regelverk.
Men snälla rara, det är inte ett åldersproblem.
När skall beslutsfattare förstå att problemet är inte åldersrelaterat?
Det är löner, arbetstider, hur förartjänster är planerade.
Det måste bli attraktivt igen att vara bussförare, har inget med ålder att göra.
Redan 1979 när jag började, pratade man om 6 timmars-tjänster.
Branschen dräneras fort nu.
Micke
Ja så länge huvudmän ex. vis SL tillåter alla möjliga aktörer domdera villkor som inte tillåter bl.a. mer än 25 semesterdagar….eller ngn substantiell lönestege….ja då slutar folk…eller väljer bort yrket…Skulle SL m.fl. stipulera grundkrav till utövare vad gäller löner m.m. så vore konkurrensbiten mer åt det kamerala hållet för utövaren och på så sätt lpter man förare få vettigare villkor o branschen fylls på.
Det fins ingen genväg kära arbetsgivare, dags att hitta pengarna och betala ordentlig
Tänk om man fick drömma om en bättre tid.
Tror inte det är omöjligt med bibehållen lön till att börja med som ett försök, 6 timmars-tjänster på nätter, helger, och huvudpart vardagar, delade tjänster kommer alltid behövas och det finns dem som villa ha dessa.
Vågar påstå att det lockar väldigt många.
Som ett vågat försök av någon entreprenör, mycket folk går åt men är övertygad om att folk vågar sig in för att prova, det är trots allt inget dåligt jobb, det bevisas av alla vi som kämpar.
Ha de bra.