
Införandet av miljözon 3 i centrala Stockholm kan i praktiken innebära ett totalförbud mot turistbussar runt Stockholms viktigaste turistmål, varnar Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.
Stockholms stads planer på att införa miljözon klass 3 i Gamla Stan och ett område i City kan få mycket allvarliga konsekvenser. I praktiken kan planerna innebära ett totalförbud för turistbussar runt Stockholms viktigaste turistmål. Samtidigt kommer privatbilismen att öka. Det varnar Sveriges Bussföretag i en skrivelse till trafikkontoret i Stockholm.
Det uppdrag som Stockholms stad har fått av den politiska majoriteten i stadshuset innebär att miljözon klass 3 ska börja införas i Gamla Stan och delar av city nästa år. Sedan ska införandet fortsätta stegvis och vara helt klart 2026.
Exakt vilket geografiskt område som zonen ska omfatta utreds just nu av trafikkontoret i Stockholm.
När det gäller busstrafik innebär miljözon klass 3 stränga begränsningar. Tillåtna blir endast elbussar, bränslecellsbussar, gasbussar som klarar Euro 6 eller laddhybrider som klarar Euro 6. Reglerna gäller all busstrafik, oavsett om det handlar om turist- beställnings- eller linjetrafik.
– För turist- och beställningstrafik finns det i princip idag inga fordon som säljs eller är i trafik som uppfyller kraven för miljözon 3, konstaterar Sveriges Bussföretag i skrivelsen till trafikkontoret.
– Det är uppenbart att ett införande av miljözon 3 innebär ett totalt förbud mot turist- och beställningstrafik i vitala delar av Stockholms turist- och besöksnäring. Konsekvenserna av ett införande skulle därmed bli ett dråpslag mot Stockholm som turistdestination, skriver bussföretagen.
En enkät som Sveriges Bussföretag har gjort visar att organisationens medlemsföretag genomför nästan 200 000 resor årligen i det område som kan omfattas av miljözon 3. Men bara 6,5 procent av dessa resor kan genomföras om zonen införs.
– När bussar inte kan komma fram till turistmålen blir bussresorna klart mindre attraktiva och en ökad biltrafik följer, varnar bussföretagen i skrivelsen som du kan ladda ner genom att klicka här.
Detta går helt i vänstermajoriteternas linje som de alltid håller.
Förbjuda först…SEN kan man börja utveckla….kanske.
Katastrof för bussnäring, turistnäring, attraktivitet. Att förbjuda privatbilismen i dessa områden är en sak, men busstrafiken är totalt utvecklingsfientligt.
Linjetrafiken körs idag till mesta delen med gas med några få dieselbussar som sätts in. Dessa kan lätt flyttas till linjer som inte går in i dessa zoner, och man kör helt med gas. Turisttrafiken körs delvis redan på förnybart som HVO tex, vilket borde räcka för klassning som fossilfritt som det är.