Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Energilager på bussdepå avlastar elnät

Svelandstrafiken i Västerås testar energilagring för att minska belastningen på elnätet. Foto: Svealandstrafiken.

Bussföretaget Svealandstrafiken har installerat ett energilager på sin bussdepå i Västerås. Lagret består av återvinningsbara batterier. Syftet är att testa om man på det sättet kan bidra till mindre belastning på elnätet och samtidigt göra bussföretaget mer självförsörjande på el.

– Genom en smart laddning av våra bussar och att använda ett energilager kommer vi att kunna optimera vårt elbehov samtidigt som vi bidrar till ett mer stabilt elnät. Det är en vinst både för oss och samhället i stort, säger Geert Schaap, chef teknik och innovation på Svealandstrafiken.

Satsningen ingår i ett projekt som kallas ”Elektrifierade persontransporter – en del av den smarta staden” där Svealandstrafiken är en av flera partners. Projektet finansieras delvis av Vinnova. Målet är att bidra till ett välbalanserat elnät som klarar av att tillhandahålla el till en ökad mängd elektrifierade bussar. Svealandstrafiken har idag 17 elledbussar i Västerås.

Testet med energilagret pågår till slutet av september i år.

Geert Schaap, chef teknik och innovation på Svealandstrafiken. Foto: Svealandstrafiken.

– Vi får som första bussdepå i Sverige möjlighet att testa den här tekniken på riktigt. När projektet avslutas i september gör vi en utvärdering för att bedöma om det här kan vara en gynnsam och hållbar lösning för oss att använda på våra bussdepåer framöver, säger Geert Schaap.

Själva energilagret på bussdepån består av en säkerhetsklassad container med återvinningsbara nickel-metallhybridbatterier som har högre brandsäkerhet än litiumjonbatterier, låg kostnad och en lång livslängd.

Totalt ska energilagret med 120 batterier kunna lagra 172 kWh och minska Svealandstrafikens behov av el med 100 kW. På sikt kan ett än större energilager kunna bidra till att Svealandstrafikens behov av el från nätet minskar drastiskt.

– Vi ser stora möjligheter att med ett energilager kunna bli mer självförsörjande på el då vi inte behöver köpa när efterfrågan på el är som högst och då priset är som dyrast. Med ett energilager kan vi också avlasta Svenska Kraftnät med så kallad frekvensbalansering, vilket innebär att när elnätet väl behöver mer eller mindre el så kan vi bistå med det, säger Geert Schaap.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)