Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Underlätta för unga bli bussförare kräver europeiska branschorganisationer

Allt fler förarstolar riskerar att stå timma i hela Europa. Foto: Ulo Maasing.

Underlätta för unga att välja bussföraryrket! Tre tunga europeiska bransch-organisationer inom busstrafik och annan kollektivtrafik uppmanar i ett gemensamt brev EU-parlamentariker och nationella beslutsfattare bland annat att slopa den så kallade 50-kilometersgränsen som gör det svårare att anställa unga bussförare.

Bakom brevet står den internationella vägtransportunionen IRU, den internationella kollektivtrafikunionen UITP samt EPTO, European Passenger Transport Operators, med sex av de största företagen inom europeisk persontrafik som medlemmar. Sveriges Bussföretag är medlem i både UITP och IRU och flera av förbundets medlemsföretag är i sin tur medlemmar i EPTO.

Bakgrunden är den pågående översynen av EU:s körkortsdirektiv och en öppning att även se över delar av YKB-direktivet. Det är där skrivningen om att unga bussförare inte får köra annat än linjelagd busstrafik där linjen understiger 50 kilometer finns.

– Det råder idag en svår brist på bussförare i många av EU:s medlemsländer. Under de närmaste åren kommer vi att få se en våg av förare som går i pension, samtidigt som alltför få kommer in i yrket. Det hotar att begränsa kollektivtrafiken, i synnerhet linje- och beställningstrafiken med buss, skriver de tre organisationerna.

– 50-kilometersbegränsningen utgör ett hinder för möjligheterna att erbjuda bra kollektivtrafik i mindre tätbefolkade områden som region- och förortstrafik, heter det i brevet.

Där pekar de tre organisationerna också på att erfarenheter från flera länder inte visar på någon ökad olycksrisk för yrkesutbildade bussförare som är 18 år.

– I Storbritannien har det dessutom under 40 år varit tillåtet att köra buss från 18 års ålder utan att man har kunnat belägga några ökade säkerhetsrisker.

– Bristen på bussförare är stor inom hela EU. Under kommande tre år behöver den svenska bussbranschen rekrytera 8 100 bussförare och i Sverige är idag var tredje bussförare över 61 år. När dessa går i pension behöver vi fylla på med yngre kollegor. Därför är det viktigt att våra europeiska organisationer nu tillsammans och engagerat driver frågan så att vi under pågående revidering av de lagar som idag motverkar branschens rekryteringsbehov ändras, kommenterar Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag samt vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté och ledamot i UITP EU Committee.

När det gäller 50-kilometersreglen pekar Anna Grönlund på att många linjer är längre än så. Många bussföretag behöver således förare som kan köra både linjelagd busstrafik samt turist- och beställningstrafik med buss.

I EPTO är sex av de största företagen inom europeisk persontrafik medlemmar: Arriva, First Group, Go Ahead, Grupo Barraqueiro, Keolis, ComfortDelGro. Tillsammans finns företagen i 28 länder varav 18 i EU och har över tio miljarder resenärer varje år.

IRU har i EU mer än 900 000 företag som medlemmar. Bland dessa finns lastbilsföretag, bussföretag och taxiföretag. Företagen har tillsammans mer än 35 miljoner fordon.

UITP har över 1 900 medlemmar i över 100 länder. En stor del av organisationens medlemmar är offentliga aktörer med ansvar för kollektivtrafik.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

4 kommentarer »

  1. När arbetsgivarna ordnar schyssta löner och schyssta arbetsvillkor kommer arbetsbristen att bli ett ickeproblem. Att det är så svårt att förstå hur det hänger ihop. Det finns inte en brist på förare, de väljer bara att jobba med annat.

  2. Detta skulle enbart få en marginell effekt, problemet med yrket är INTE ålder utan yrkets attraktionskraft som tyvärr är väldigt låg pga usla villkor och låga löner. Lös detta och saker skulle se väldigt annorlunda ut.

  3. Problemet är att man fastnat i ordet kostnadsneutralt och i den meningen att det inte får kosta något mer. När avtalet ser ut som det gör,och samtidigt att beställaren vill få så lågt pris på anbudet som möjligt där börjar eländet. Detta förfarande gör att man hamnar väldigt nära breakeven.
    Bolagen måste vinna för att helt enkelt existera. Anbud vinns ibland där man maxar gränserna i avtalet.
    13-13,5 timmars ramtid med 90 minuter rast lockar nog inte, kör du kollektivtrafik så är det stor risk att du kan få 2-3 arbetspass i raken.
    Pga att det blir svårt att hitta rätt tjänst nästa dag efter dygnsvila.
    Att efter vunnet anbud då sänka ramtid och att det samtidigt ska vara kostnadsneutralt,där får man inte ihop plus och minus.
    Att då tro att allt löser sig bara för att man får sänkt ålder,lycka till.
    För ett par år sedan så vad det så viktigt att få in buss i utbildningen på gymnasiala skolor.
    Felet va ju bara att inte så många valde det. Gjorde man då en genomlysning på varför de inte valde buss?
    Branchen har själva grävt gropen man hamnat i, mest för att man inte förändrat något i de punkter som rör arbetstider scheman mm.
    Justeras avtalet mer mot konkurensneutralt, vad det gäller arbetstider och scheman.
    Sen ska man inte glömma att det är skillnad på vad du kör.
    Stor skillnad om man sysslar med beställningstrafik,skolbuss eller kollektivtrafik.
    Löser man detta först då stannar och folk kanske kommer tillbaka,och att lön och övriga ersättningar blir bra.

  4. Naturligtvis kommer det inte att lösa några problem, finns hur många som helst med D kort som aldrig kommer tillbaka. Det är vi som kört länge som har svårt att hitta annat men fortfarande kan säga nej när det blir tokigt som de yngre inte vågar. Folk jobbar 2-3 år innan de lessnar på arbetstider och inte kunna umgås med familjen. Jag är inne på på mitt 36e år och det har inte blivit bättre. Jobbet i sig trivs jag med fortfarande dock inte hur det blivit

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)