Kommunfullmäktige i Uppsala avslog på måndagskvällen efter en maratondebatt en motion om att stoppa det planerade spårvägsbygget i staden. Det innebär att arbetet med att skapa två spårvägslinjer mellan Uppsala centralstation och den nya tågstationen i södra Uppsala går vidare. Beslutet fattades sedan liberalerna häromveckan bytte inställning i spårvägsfrågan. Därmed är det klart att det inte blir någon BRT-lösning i Uppsala.
Beslutet innebär att arbetet med att skapa två spårvägslinjer mellan Uppsala centralstation och den nya tågstationen i södra Uppsala går vidare.
– Planeringen är långt gången och det praktiska byggarbetet börjar på allvar i mars 2024, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala.
2029 ska spårvägen öppnas för trafik. Kostnaden för spårvägsbygget är idag budgeterad till 6,1 miljarder. Hälften av beloppet ska staten stå för genom medfinansiering.
Tidigare under måndagen var spårvägsfrågan också uppe i Region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingnämnd. Tre SD-ledamöter i nämnden hade lämnat ett förslag om att ersätta ordet ”spårväg” med ”kapacitetsstark kollektivtrafik” i alla Region Uppsalas handlingar som rör spårvägsprojektet.
Förslaget avslogs dock av nämnden med hänvisning till att ordet spårväg är nödvändigt i de handlingar som rör spårväg för att de ska vara begripliga.
Lämna ett svar