EU-kommissionen har genom EU:s snabbvarningssystem krävt att olika versioner av Mercedes-Benz Citaro återkallas av tillverkaren på grund av tekniska brister som gör att resenärer riskerar att komma till skada. Det handlar dels om dörrar som kan öppnas delvis under färd, dels om fästen för monitorer som riskerar att brista.
Att fordonstillverkare måste återkalla fordon är inget ovanligt. Varje år återkallar europeiska biltillverkare miljontals bilar för att justera brister som har upptäckts på olika modeller. Oftast räcker det med en kontroll av fordonen. Ett återkallande innebär inte heller att det är fel på alla fordon av en viss modell utan att man har upptäckt att det finns en risk för att det kan finnas ett fel som kan vara farligt.
I det ena dokumentet från EU, Artikel A12/01765/23 (klicka här), som publicerades den 4 augusti begär EU att en rad Citaromodeller som är tillverkade under perioden 28 april 2021 – 8 juni 2023 återkallas.
Anledningen är att ”olämpliga skruvar” har använts i själva drivmekanismen i dörrarna. Det gör att det finns en risk för att dörrarna kan öppnas och stängas upp till 30 procent automatiskt och okontrollerat under färd.
I det andra dokumente från den 2 augusti, Artikel A12/01779/23 (klicka här), begär EU att flera versioner av Citaro som är tillverkade mellan 9 mars 2018 och 1 juli 2021 återkallas. Anledningen här är att fästet för den monitor som finns nära mittdörren riskerar att brista i svetsfogarna under innertaket till följd av vibrationer. Fästet kan då falla ner och skada passagerare.
Lämna ett svar