Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hälften struntar i säkerhetsbältet

Bara drygt hälften av dem som reser med den regionala buss- och expressbusstrafiken använder säkerhetsbälte. Foto: Vy Buss.

Bara drygt 50 procent av resenärerna säkerhetsbälte under resan. Sämst på att använda bälte är ungdomar samt äldre. Det visar en kartläggning som Svensk Kollektivtrafik tillsammans med de regionala kollektivtrafik-myndigheterna under tre år har gjort av bältesanvändningen i bussar i kollektivtrafiken. Stadsbussar ingår inte i kartläggningen, däremot bussar i regiontrafik liksom expressbussar i kollektivtrafiken. Norrlänningarna är bäst på att använda bälte, stockholmarna sämst.

Under de tre år som kartläggningen omfattar, 2019 – 2022 har siffran för bältesanvändningen varit i stort sett konstant. I genomsnitt ligger den på 50,9 procent under de tre åren.

Skillnaderna mellan yngre och äldre är stor. Bältesanvändningen är som lägst i åldersgrupperna 15-24 år. Sedan stiger den fram till 75-åringarna då bältesanvändningen börjar minska. Men även bland de äldsta resenärerna är det nästan dubbelt så många som använder bälte som i åldersgruppen 15 – 19 år.

Kvinnor är flitigare användare av säkerhetsbälte än män och de som rser oftast är de som använder bältet minst.

Skillnaderna är stora i olika delar av landet. Flitigaste bältesanvändarna finns i de län som har många långa busslinjer med Norrbotten och Västerbotten i topp. En generell bild är att reslängden har en tydlig betydelse för bältesanvändningen. På resor under 20 kilometer är användningen under genomsnittet, medan den är högre än genomsnittet på längre resor. Det förklarar också varför bältesanvändningen är låg i storstadslänen.

Artikeln fortsätter efter diagrammet.

Diagram: Svensk Kollektivtrafik.

De som inte använder bälte skyller främst på att de inte hade uppmärksammat något bälte. Andra argument som många för fram är att man känner sig trygg utan bälte samt att det är obekvämt med bälte. Många tyckte också att det var pinsamt att ha bälte när ingen annan hade det.

Bland de som reste en kort sträcka (0-5 km) är ett argument som sticker ut att det kändes onödigt med bälte för att de reste så kort sträcka eller att de stod upp i bussen. Trasiga bälten och att bältet inte passar kroppsbyggnaden är ett något vanligare argument på längre resor.

Klicka här för att läsa hela rapporten.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)