Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stadsbussarna är stjärnan i den tunga trafikens omställning

Stadsbussarna leder omställningen till eldrift bland de tunga fordonen. Foto: Ulo Maasing.

I den tunga trafiken leder bussarna omställningen till utsläppsfri med lastbilarna långt efter. Och ledartröjan innehas av stadsbussarna. Det framgår av den årliga analysen (klicka här) av marknaden för emissionsfria tunga fordon i Europa från International Council on Clean Transportation (ICCT) som är en oberoende organisation för forskning och analys av miljöfrågor och transporter. Av alla bussar som såldes i Europa 2022 var tretton procent utsläppsfria, men av lastbilarna var det bara 0,3 procent. Fast Sverige ligger i toppskiktet när det gäller lastbilar.

Samtidigt som den svenska regeringen har slopat elbusspremien för stadsbussar rusar elektrifieringen av stadsbussarna fram i Europa. År 2021 var omkring femton procent av alla nya stadsbussar i Europa elbussar. 2022 var det närmare 30 procent för att under det andra kvartalet i år nå siffran 40 procent.

I jämförelse med Kina är det dock en låg siffra, mycket låg. Där är över 90 procent av alla nya stadsbussar som säljs elbussar. Det har bidragit till att ge flera av de kinesiska busstillverkarna ett rejält fortfäste på Europamarknaden. Förra året hade BYD och Yutong 17 procents marknadsandel i EU, även om den siffran är något lägre under det första halvåret i år enligt den rapport från Chatrou CME Solutions som vi nyligen presenterade (klicka här).

För lastbilarna är bilden en annan. Av de 260 000 nya, tunga lastbilarna i EU år 2022 var bara drygt 700 eldrivna. Tre länder, Tyskland, Sverige och Nederländerna svarade för cirka 65 procent av försäljningen av ellastbilar i EU förra året med Volvokoncernen som klar marknadsledare med cirka 55 procents marknadsandel.

De drygt 3 000 emissionsfria stadsbussar som såldes i Europa 2022 utgjorde närmare 30 procent av alla sålda stadsbussar. Men när det gäller turistbussar, andra långfärdsbussar och bussar för regiontrafik var elbussarnas marknadsandel i det närmaste noll.

Tre företag stod förra året för över 70 procent av de batterier som ingick i eldrivna tunga fordon i EU, bussar och lastbilar. De tre är CATL med bas i Kina, LG Chem med bas i Sydkorea samt SAFT från Frankrike.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)