
Kollektivtrafikens marknadsandel kommer att minska och bilismen att öka om regeringens och Sverigedemokraternas förslag om sänkt reduktionsplikt genomförs, skriver Svensk Kollektivtrafik. Foto: Ulo Maasing.
Kollektivtrafikens marknadsandel kommer att minska om reduktionsplikten sänks. Bilresandet kommer samtidigt att öka och utsläppen av växthusgaser att öka kraftigt. Det skriver Svensk Kollektivtrafik i ett kritiskt remissvar om regeringens och Sverige-demokraternas förslag att sänka reduktionsplikten för bensin och diesel till sex procent under perioden 2024 – 2026 och att slopa reduktionsnivåerna 2027 – 2030.
Reduktionsplikten innebär att företag som säljer bensin och diesel ska minska utsläppen av växthusgaser, främst genom inblandning av förnybara drivmedel.
Enligt regeringen kommer sänkningen av reduktionsplikten att öka klimatutsläppen med 5,2 miljoner ton 2024 och 6,7 miljoner ton 2026. Till det kommer ökade utsläpp som en följd av minskad försäljning och användning av elbilar, minskad vilja att investera i nya anläggningar för biodrivmedel och överflyttning av resande från kollektivtrafik till bil som regeringen inte har räknat på, skriver Svensk Kollektivtrafik.
– Vi är kritiska till att utsläppsökningen som följer av den minskade transporteffektiviteten genom överflyttning från bil till inte har beräknats i regeringens förslag, skriver organisationen och fortsätter:
– Om sänkningen av reduktionsplikten på diesel och bensin genomförs kommer transportsektorns klimatmål inte att kunna nås, något som regeringen också bedömer.
– Till det kommer ökade utsläpp som en följd av sänkta drivmedelsskatter, slopad bonus för miljöbilar och ändrade reseavdrag med en ökad subvention av bilister, skriver Svensk Kollektivtrafik.
Organisationen vill istället att regering och riksdag genomför en rad åtgärder. Bland dessa finns att ersätta reseavdraget med en färdmedelsneutral skattereduktion, att ta bort förmånsskatten på månadskort i kollektivtrafiken, att införa statligt stöd för kollektivtrafik i bostadsområden som är under uppbyggnad och att formulera en nationell kollektivtrafikpolitik.
Lämna ett svar