Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rött, grönt, gult och blått i Dalarna

 

Från årsskiftet ska en ny pris- och zonmodell gälla i Dalarna. Foto: Patrik Lindström.

En helt ny prismodell och zonindelning ska införas för kollektivtrafiken i Dalarna från den 1 januari. Då får Dalatrafik fyra zoner istället för dagens 60-tal zoner: röd, grön, gul och blå om regionstyrelsen i Dalarna får som den vill. Syftet är enligt Dalatrafik och politikerna att göra det enklare för resenärerna att förstå zonsystemet samt öka kollektivtrafikens attraktivitet. Men eventuella vinster går enligt Dalatrafik inte att kalkylera idag.

Den röda zonen gäller resor inom någon av de fem stadszonerna, den gröna resor inom Borlänge kommun, den gula resor inom övriga kommuner och den blå gäller resor i hela Dalarna. Men de fem stadszonerna är inte geografiska zoner utan linjezoner med en särskilt utpekad stadstrafik.

Enligt regionstyrelsen ska förnyelsen Förnyelsen bana väg för ökat intresse att nyttja kollektivtrafiken.

Dalarna får i framtiden fem zoner för kollektivtrafiken istället för dagens 60-tal. Karta: Region Dalarna.

Generellt sett blir korta resor i den gula zonen dyrare, medan längre resor i samma zon blir betydligt billigare än idag. Exempelvis kommer en enkelbiljett i röd zon att kosta 35 kronor, i grön zon 51 kronor, i gul zon 55 kronor och i blå zon 63 kronor.

Motsvarande pris för en 30-dagars periodbiljett blir 640, 1 000, 1 200 respektive 1 300 kronor.

En rad nya biljettyper tillkommer också, bland annat 24- och 72-timmarsbiljetter och flexbiljetter för tio resor under 90 dagar och 140 resor under 365 dagar.

Enligt Dalatrafik, det vill säga kollektivtrafikförvaltningen i Region Dalarna, kommer den nya zon- och prismodellen att vara kostnadsneutral för regionen med en felmarginal på ± fem procent från ”dagens förutsättningar” samt dessutom ge en nettonintäktsökning på fyra procent.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)