Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nej till krav på personalövergång vid upphandlingar

Regionfullmäktige i Region Uppsala sa på onsdagen nej till att det vid upphandlingar av kollektivtrafik ska finnas ett krav på personalövergång. Foto: Ulo Maasing.

Regionfullmäktige i Region Uppsala sa på onsdagen nej till att det vid upphandlingar av kollektivtrafik ska finnas ett krav på personalövergång där personalen automatiskt följer med till den nya operatören. Idag är det vanliga i regionen att den operatör som förlorar en upphandling säger upp sin personal och att den nya operatören nyanställer personal, ofta med provanställningar.

Det var två vänsterpartister som i en motion begärde att personalövergång skulle cvara obligatorisk i framtida upphandlingar av kollektivtrafik.

Men förslaget röstades ner. I sitt svar på motionen konstaterar den politiska majoriteten i regionen att personalövergång hittills inte har varit aktuell vid byte av trafikföretag i kollektivtrafiken. Man pekar på att det inom kollektivtrafiken är vanligt med långa kontrakt om cirka tio år.

Att föraryrket är ett bristyrke ger i praktiken förutsättningar för en bra anställningstrygghet även på längre sikt än avtalstiden, anser majoriteten som menar att det är rimligt att ett tillträdande trafikföretag själv får avgöra vilka som ska anställas. Annars skulle det avgående trafikföretaget ha en konkurrrensfördel vid upphandlingen eftersom det skulle vara den enda anbudsgivaren som har full information om personalstyrkan.

(V), (S) och (MP) reserverade sig mot beslutet i regionfullmäktige i Uppsala.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Vem vill jobba 8-10 år i ett garage för att sedan riskera att få sparken? Under ett yrkesliv kan man få uppleva 4-5 upphandlingar, men risk att sparkas? Lät att gå över gatan till nästa bussgarage och söka jobb där, nej, för bussgarage ligger normalt sett utspridda med kanske bara ett garage i varje stad, storstäder undantagna? Och när den sökande ska granskas berättar förre chefen om ”problemen” och nyanställning erbjuds då ej. Bussförarjobbet blir en återvändsgränd! Ja, ännu en spik i kistan för att personalbristen ska kvarstå?
    Alla som jobbat i bussbranschen vet att de trots personalbrist mer än gärna avskedar folk som inte visar vederbörlig underdånighet mot cheferna på alla nivåer. Folk med åsikter och humor ligger särskilt risigt till, det vet alla och en var ute i garagen av erfarenhet. Manegmant by fear, skräm personalen till tystnad är inte alls ovanligt, och gud nåde den som då inte tiger mot alla dumheter och säger högt att ”Kejsaren är naken”?
    Att inte garantera personalen jobb efter upphandlingen visar på att man inte anser personalen ha något värde. Folk av idag vill respekteras, och söker sig inte till branscher med usel personalpolicy. Hur svårt ska det vara att begripa???

  2. Det är väl länge sedan folk tog jobb på bruket efter folkskolan och stannade där till pensionen. Att byta jobb 4-5 gånger under ett yrkesliv måste snarare vara under genomsnittet idag. Det är nyttigt för både arbetsgivaren och arbetstagaren att få nya erfarenheter ibland.

    Det finns ju mycket att förbättra inom arbetsmiljö och tjänster, så att lägga kraft på denna fråga riskerar bara att ta fokus från sådant som är viktigare. Arbetsmarknaden för bussföraren är god, vilket syns på att lägstanivån för vad arbetsgivarna anställer är väldigt låg, både avseende service, körsätt och språkkunskaper.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)