
Den största orsaken till att bussförare har en stressad arbetssituation är de krav på effektivitet som systemet med trafikupphandlingar innebär, skriver forskare vid K2 i Lund. Arkivbild: Ulo Maasing.
Många bussförare som kör i kollektivtrafik arbetar under en nästan konstant tidspress. De kan inte själva kontrollera sin arbetstid och känner en obalans mellan sitt privatliv och arbetet. Det skriver forskare vid K2, Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektivtrafik, i en ny vetenskaplig studie. Forskarna anser att hållbara arbetsvillkor får stå tillbaka för krav på kostnadseffektivitet och kundnöjdhet i kollektivtrafiken.
Forskarna vid K2 har under våren 2021 djupintervjuat ett antal bussförare vid Keolis i Göteborg och Stockholm, totalt nio förare. De aktuella förarna, två kvinnor och sju män, kör huvudsakligen rena stadslinjer under 50 kilometers längd. Majoriteten av dem var 60 år eller äldre.
Studien skriver att nästan all forskning när det gäller kollektivtrafik fokuserar på olika utmaningar när det gäller att erbjuda resenärer och potentiella resenärer en bättre kvalitet. Däremot har föga gjorts för att undersöka välbefinnande och arbetsförhållanden för dem som arbetar i kollektivtrafiken.
I studien skriver K2-forskarna att bussförare i kollektivtrafiken har tröttsamma arbetsuppgifter och arbetar under konstant tidspress. Det skapar en obalans mellan privatliv, arbetsliv och förarnas kroppsrytm. Och även om trafikföretaget uppmanar förarna att inte bekymra sig för mindre förseningar upplever förarna att förseningar utgör en betydande stressfaktor. Det kan göra att de kortar sina raster eller struntar i dem eftersom de inte vill trassla till det för resenärer och kollegor.
– Visst har vi rätten att senarelägga en avgång vid förseningar. Men 99 procent av oss gör inte det. Vi ser till att köra på tid, säger en förare i studien.
Älskar jobbet
Andra förare berättar att de kommer lite tidigare på morgonen till jobbet för att slippa stressen när de ska ta ut bussen i trafik. Arbetstiderna, som ofta varierar från dag till dag, gör det också svårt för förarna att kombinera arbete och sin övriga tid. Följden är att många förare ständigt känner sig trötta. Även sömnen påverkas.
Samtidigt är den övergripande bilden, skriver forskarna, att förarna generellt är nöjda med sitt arbete, ibland mycket positiva till jobbet.
– Jag älskar jobbet, det är det roligaste jobb jag har haft i hela mitt liv. I älskar att möta passagerarna och tycker att det är väldigt roligt att ratta dessa monster i trafiken, genom trånga passager utan att repa bussen. Jag älskar att de glada ansikten när jag sänker bussen för någon med en rollator eller en barnvagn, att vara där för människor, säger en av de intervjuade bussförarna i studien.
– Men ibland tvingas vi hoppa som en känguru mellan olika bussar och linjer, säger en annan förare.
Upphandlingar
K2-forskarna menar att det inte bara är den stelhet som finns i kollektivtrafikens tidtabeller som ligger bakom stress och förarnas utmaningar när det gäller att balansera arbete och privatliv.
– Problemen beror snarare på den driftsmässiga och ekonomiska logik som styr upphandlingarna, skriver forskarna.
I praktiken är det jakten på effektivitet, anser de. De utmaningar som finns i den komplexa verksamhet som kollektivtrafiken är förstärks av operatörernas behov av att maximera effektiviteten i driften.
Klicka här för att läsa studien som är på engelska och har titeln ”‘Bouncing between the buses like a kangaroo’: efficient transport, exhausted workers”.
Vad hjälper det egentligen med alla studier som görs som påvisar branschens problemsida, när den ena parten här inte tar till sig resultaten. Är man emot förändringar som ökar kostnaderna och då menar jag förändringarna inom arbetstiderna och i slutändan arbetsmiljön. Så kommer man dessvärre inte lösa de problem som finns och rekryterings problemen kommer kvarstå. Merparten av de som slutar köra kollektivtrafik går inte i pension. De går vidare antingen till skolbuss/beställningssidan eller byter yrke. Sen att man tycker det är kul att köra buss och göra det där lilla extra för kunden, innebär ju inte att det ska vara ok att ens fritid blir lidande på kuppen.
Faran som finns är att personalen blir utbränd med sjukskrivningar som följd och en ekonomi som havererar, som då ökar stress påslaget ytterligare.
Att komma runt dessa problem så måste avtalet bli bättre vad det gäller arbetstider/miljö.
Upphandlaren måste ta sitt ansvar i den här frågan för det är ju här kostnadsökningen till slut hamnar.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, det är inte bussbranschen eller politikernas melodi.
Tro och snikenhet, det var det man byggde upp sin busstrafikupphandlingsstrategi på?
Risken är nu stor att branschens ansvariga makthavare inte heller denna gång lyssnar, på forskarna och förarna, och resultatet visar sig då inom kort när en uppsjö av bussar står uppställda runt om i stan, ja i hela landet.
Vi vet alla vem som får betala priset när pengar värderas högre än människoliv? Men, än är det inte försent att göra om och göra rätt, eller?
Skrota upphandlingarna och ta tillbaka trafiken till regionerna som det var förr! Dessa eländiga vinstkrav som bara kommer utländska aktieägare tillgodo numera är roten till detta elände. Idiotiska krav från huvudmannen, bonus till företaget som kör som vi anställda inte ser röken av!
Tidspress ska nog inte uppfattas som det ”klassiska gnället” om dåliga körtider.
Det handlar snarare om schemaläggning av arbetstiderna. Att alla bussförare ska dela på alla olika tjänstgöringar är bra för ett fåtal och negativt för många…
Så kallade delade arbetspass är negativt för de som har långt till jobbet, men positivt för t.ex. de som bor i närheten och har hund. Nattjobb passar en del, medan andra avskyr det. Samma sak med helgjobb, kvällsjobb o.s.v. Gemensamt är att alltför varierade arbetstider gör det svårt för många att få ihop livspusslet.
Alltså; Kliv ur boxen och tänk nytt! Låt schemaläggningen utgå ifrån att olika personer har olika önskemål och lägg scheman utifrån detta. Ju längre anställningstid/yrkeserfarenhet ju större möjlighet att få sina önskemål om tjänstgöringsschema uppfyllda. Det finns tyvärr ett motstånd mot att göra tjänstgöringsscheman på detta vis, från ”visst” håll, men så här fungerade schemaläggningen hos många (trafik)företag, även om det var länge sen….
Thomas Montgomery
För regionerna är kända som bra arbetsgivare inom t.ex. vården? Så enkelt är det uppenbarligen inte.
De forskarna kommit fram till … har förarna påpekat i snart 20 år. Arbetsmiljön, tillsammans med pressade arbetstider/ stressande tidtabeller, har försämrats gradvis till en katastrof.
Man vill ju ha så lite obetald tid som möjligt, så passen inte blir så långa. En del håller på att tjata om att de vill ha mer rast men det blir ju bara sämre tjänster då. Själva busskörandet är ju inga problem.
En studie med bara nio busschaufförer? Ojojoj. Skicka en enkät till varenda busschaufför i Sverige. Det är helt klart detta med upphandlingar som förstör hela bussbranschen. Och även andra branscher. När arbetsgivare blir så stora att den enskilde individen inte har någon betydelse alls, utan bara money money money… Det är otäckt. Om arbetsgivarna skulle tvingas betala för hela ramtiden för alla busschaufförer, då kanske det skulle hända nåt.