Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nordens nyaste BRT-linje invigd

Nordens nyaste BRT-linje, Plusbus i danska Ålborg, invigdes i helgen. Foto: Plusbus.

I helgen fick Norden sitt nyaste BRT-system (BRT = Bus Rapid Transit, superbussar). På lördagen invigdes Plusbus i den danska staden Ålborg, några månader senare än ursprungligen planerat. BRT-linjen är tolv kilometer lång, går i öst-västlig riktning genom staden och har 22 stationer. En stor del av sträckan körs linjen på egen väg, men i den västra delen av staden får den dela utrymme med bland annat varubilar och servicefordon.

Linjen trafikeras med fjorton eldrivna dubbelledbussar som är nästan 25 meter långa. Bussarna är levererade av Solaris och har företagets BRT-design MetroStyle. De har enkeldörr längst fram och dessutom ytterligare fyra dubbeldörrar. Inredningen är utformad så att de har rymliga ytor för stående passagerare, liksom för barnvagnar och cyklar.

De 22 stationerna har en egen, enkel men karakteristisk utformning och perrongerna ligger i direkt anslutning till bussvägen så att bussarna inte behöver svänga in eller ut från perrongerna.

Perrongerna är tre meter breda och 25 meter långa samt 24 centimeter högre än själva körbanan vilket gör att på- och avstigning i praktiken sker utan höjdskillnad mellan bussgolv och perrong. För att säkra tillgängligheten även för personer med nedsatt rörlighet finns ramper upp till perrongen.

Resenärerna checkar in med sitt kort redan innan de kommer in på själva perrongen och kan sedan stiga på bussen när den kommer. Den som inte har något kort kan köpa biljett i en automat på perrongen eller i sin mobil. Operatör är Tide Bus Danmark.

Kollektivtrafiken i Ålborg har nu helt elektrifierats och samtliga 121 stadsbussar körs idag på el. Därmed har stadens mål om emissionsfri stadsbusstrafik uppnåtts sju år tidigare än planerat.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)