Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slutkört med självkörande bussar i linjetrafik

Snart går sista turen med de självkörande bussarna i Barkarbystaden, nordväst om Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges enda linje med självkörande bussar i reguljär trafik har snart kört färdigt. I helgen går sista turen med de autonoma bussarna i Barkarbystaden, nordväst om Stockholm, rapporterar lokaltidningen Mitti. Trafiken startade i oktober 2018 och de självkörande bussarna på SL:s linje 549 har väckt stort internationellt intresse med hundratals studiebesök från hela världen.

När trafiken startade var linjen med självkörande bussar i Barkarbystaden världens första busslinje med autonoma bussar i reguljär trafik, men nu är det snart slut med det unika projektet.

– Avtalet löper ut den sista september och då rullar den sista bussen, säger Natalie Nordenswan på SL:s presstjänst till Mitti.

– Projektet har inte varit särskilt attraktivt för våra resenärer och dessutom har det varit kostsamt.

Kristoffer Tamsons (M), idag oppositionsregionråd i Region Stockholm var som trafikregionråd engagerad i att i samarbete med operatören Nobina starta trafiken med de självkörande bussarna. I Mitti riktar han hård kritik mot att trafiken nu ska upphöra.

– Att skrota projektet när det nu går in i en billigare fas känns otroligt kortsiktigt och huvudlöst. Bussarna är i dag helt avskrivna och det som kostar nu är bara själva driftskostnaden. De har kört omkring 200 personer i veckan. Men syftet med projektet var aldrig att ta stora resenärsströmmar utan att kunna prova de allra senaste tekniska innovationerna inom AI och autonoma fordon.

För två år sedan var ambitionen att utveckla trafiken med de självkörande bussarna i Barkarby så att de inte var låsta till en linje. Istället skulle resenärerna bli hämtade och lämnade på beställning på en närbelägen virtuell hållplats, vare sig man vill göra en lokal resa eller ansluta till den mer traditionella kollektivtrafiken. Allt skulle skötas digitalt och den förarlösa bussen skulle själv planera rutten sedan föraren bokat resan via en app (klicka här).

Linjen har väckt stort internationellt intresse med hundratals studiebesök från hela världen och även fått internationella pris (klicka här).

Scania visade 2019 upp en självkörande elbuss för internationella experter. 2020 skulle bussen sättas i trafik i Barkarbystaden. Sedan dess har det varit tyst om projektet. Foto: Ulo Maasing.

I satsningen på självkörande bussar ingick också att Scania och Nobina gemensamt skulle göra en satsning på fullstora, eldrivna självkörande bussar i linjetrafik. Först ut skulle en linje i Barkarby bli.

– Vi på Nobina är djupt engagerade i att etablera det som vi tror kommer bli en viktig del av den framtida kollektivtrafiken, sa då Henrik Dagnäs, nu koncernchef för Nobina, då vd för Nobina Sverige.

Och Scanias dåvarande busschef Karin Rådström instämde:

– Tekniken är nu tillräckligt mogen för att påbörja försök i trafik på allmän väg. Vi kommer att lära oss mycket genom det här projektet för den fortsatta utvecklingen av autonoma bussar.

I samband med UITP:s världskongress i Stockholm i juni 2019 visade Scania upp en av de självkörande fullstora elbussar som var tänkta att 2020 sättas i trafik i Barkarbystaden (klicka här). Sedan dess har det varit tyst om satsningen.

Taggat som: , , , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Bra att ni citerar vad Nobina sa när trafiken introducerades. Lite märkligt att de inte har något att säga nu, utan överlåter det åt SL. Det är ju uppenbart att utvecklingen av självkörande bilar överlag inte alls gått lika snabbt som många hoppades för fem år sedan. Men varför kan de inte stå för det då?

    Tamsons kommentar från oppositionen är (som vanligt) också märklig. De senaste åren med gamla landstingsmajoriteten skedde inte heller särskilt mycket utveckling av busslinjen.

  2. AI-Buss vs. Mänsklig-bussförare = 0 – 1 ?

    Man måste ju ändå prova nyheterna som kommer, men om det är både dyrare och sämre får man bita i det sura äpplet och lägga ner det?
    Men hur ska nu bussförarbristen lösas tro? Ja, att köra en stor ledbuss på linje 4 i Stockholm kräver ännu sin man/kvinna, men när ingen människa längre lockas av stora rattar vad ska då bussbranschen hitta på?
    Ett tips, det ska ju skrivas ett nytt BBA den sista september, låt det då bli den bästa ”platsannonsen” för yrket, så att köerna då kommer att ringla långa utanför anställningskontoren.

  3. Jag tycker det är trist att de självkörande bussarna försvinner. Och undrar samtidigt om hur det går för de självkörande bussarna i schweiziska Sion som Bussmagasinet rapporterade om när de startade 2016. Då sa Postbus som driver trafiken att de var först i världen med en självkörande busslinje och jag själv åkte med när jag besökte staden 2017 har jag för mig att det var.

  4. Bussarna har ju i stort sett gått tomma så det har ju mest eldats för kråkorna. Sedan har detta inte varit autonoma fordon på så vis, för de kör ju inte självständigt utan (för att beskriva det grovt) körs längs en inläst digital karta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)