Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regioner möter ministern om dåliga vägar i norr

Regioner i norra Sverige ska möta infrastrukturministern om standarden på vägarna i norr. Foto: Transportföretagen.

Mer pengar behövs för att höja standarden på vägarna. Det är budskapet från företrädare för sju regioner i norra Sverige när de på onsdagen möter infrastruktur-minister Andreas Carlson (KD). Tidigare har bussföretag varnat för att de dåliga vägarna i norr innebär att trafiksäkerhet och framkomlighet äventyras och att bussarna kräver mer reparationer.

I fjol skrev till exempel Sveriges Bussföretags avdelning Mitt Sverige till Region Jämtland – Härjedalen att man var orolig för skicket på vägarna i regionen (klicka här).

Den 13 september ska politiska representanter för regionerna Jämtland Härjedalen, Värmland, Gävleborg, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten träffa infrastrukturminister Andreas Carlsson för ta uppbehovet av mer medel för att kunna förbättra standarden på länens vägar.

– Vi menar att fördelningen av medel mellan länen måste ses över och att länsplanernas del av anslaget i den nationella planen behöver öka. Den nuvarande modellen har alltför länge inneburit att större delen av medlen går till storstadsregioner och län med stor befolkning. Det har skapat en ojämlikhet där möjligheterna att utveckla vägstandard och säkra vägstråk skiljer sig mellan olika län i Sverige, säger Jonas Andersson (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden Region Jämtland Härjedalen.

Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, konstaterade tidigare i år i en analys att standarden på landets vägar är alldeles för låg och investeringarna i vägunderhåll inte är tillräckligt stora ens för att säkerställa dagens låga nivå. Särskilt illa är läget i Jämtland, Västernorrland och Gävleborg.

Enligt Transportföretagens analys har de här länen landets sämsta vägar. Siffrorna anger andel vägar i mycket dåligt skick:

Jämtlands län: 21,8%
Västernorrlands län: 18,4%
Gävleborgs län: 16,7%
Norrbottens län: 15,1%
Dalarnas län: 14,2%
Västra Götalands län: 14,1%
Västerbottens län: 14%

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)