Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Turistföretag oroliga för Sverigebilden – begär mer resurser till Visit Sweden

Fler turister önskas. Regeringen måste ge Visit Sweden mer resurser för att marknadsföra Sverige, anser Svensk Turism där Transportföretagen är en av delägarna. Foto: Ulo Maasing.

Bilden av Sverige utomlands är fortfarande stark och positiv. Men den traditionellt positiva bilden av Sverige utmanas idag eftersom Sverige de senaste åren fått en betydande negativ exponering som har väckt både engagemang och starka reaktioner runt om i världen. Det skriver organisationen Svensk Turism till näringsminister Ebba Busch (KD). Svensk Turism vill ha ökade resurser till Visit Sweden för marknadsföringen av Sverige som semesterdestination.

– Parallellt med det arbete som regeringen och myndigheterna gör för att öka säkerheten för medborgare och besökare måste Sverige också hitta verktyg för att skapa motvikter till de negativa budskap som sprids om landet, skriver Svensk Turism.

– Ett sådant verktyg är turism som stärker Sveriges varumärke och attraktivitet som land, heter det i brevet till näringsministern.

Svensk Turism anser att arbetet för att öka kännedomen om Sverige och för att locka besökare aldrig har varit viktigare än nu. Samtidigt är Sverige det nordiska land som idag satsar minst medel per capita på marknadsföring av landet.

– Visit Sweden måste få mer resurser för att konkurrenskraftigt kunna marknadsföra Sverige som resmål och därmed bidra till att stärka bilden av Sverige i sin helhet.

Svensk Turism är branschorganisation för den privata delen av besöksnäringen, det vill säga aktörer inom områdena resa, äta, bo, handla och göra. En av delägarna i Svensk Turism är Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår. Bussföretgens branschchef Anna Grönlund ingår i Svensk Turisms styrelse.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)