Scanias nya, egna batteriproduktion vid huvudkontoret i Söderetälje invigdes på tisdagen. ”En milstolpe”, säger företaget om den nya fabriken som gör det möjligt med serieproduktion av tunga, elektriska fordon.
Under 2030 siktar Scania på att försäljningen av elektriska fordon ska uppgå till 50 procent. Längre fram räknar företaget med att alla transporter kan elektrifieras.
– Skiftet till eldrivna lösningar är den största förändringen för vår industri i modern tid, och 2023 är året när det verkligen händer. Bevisen radar upp sig ett efter ett, och miljardinvesteringen i vår nya batterimontering är en av dem, säger Christian Levin, vd och koncernchef Scania och Traton Group.
Scania och Northvolt har gemensamt utvecklat en battericell med höga prestanda och extremt lågt koldioxidavtryck, som är speciellt anpassad för tunga transporter. Cellen tillverkas vid gigafabriken Northvolt ETT i norra Sverige, och kommer från och med 5 september att monteras till batteripack vid den nya 18 000 m2 fabriken i Södertälje.
Batterimonteringen är placerad precis bredvid chassimonteringen i Södertälje som byggdes om för att hantera storskalig produktion av elfordon under sommaren. Batterimonteringen kommer ha 550 anställda och har en stor grad av automatisering, från inkommande gods genom produktionen till leverans.
Lämna ett svar