Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Testbädd för elbussar och ellastbilar invigd

Infrastrukturminister Andreas Carlson (i mitten) och Stockholms landshövding Anna Kinberg Batra (längst till vänster) var bland invigningsgästerna vid SEEL i Nykvarn.

På fredagen invigdes den andra av tre testbäddar som ska drivas av Swedish Electric Transport Laboratory, SEEL, för att prova komponenter och system för eldrivna transporter. Anläggningen ligger i Nykvarn utanför Södertälje. Fokus ligger på forskning och provning inom batteriteknik och dynamisk provning av elektriska drivlinor för bussar och andra tunga fordon. Men även eldriven sjöfart och elflyg tillhör arbetsfältet för anläggningen.

– Den svenska transportsektorn ligger i framkant på en lång rad områden och med SEEL förstärks arbetet för ökad hållbarhet och stärkt konkurrenskraft. Den provning och forskning som ska bedrivas här på SEEL är mycket betydelsefull för övergången till ett elektrifierat transportsystem, säger Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister som invigde anläggningen i Nykvarn.

SEEL har tre stora testbäddar och ägs av Chalmers och RISE (Research Institutes of Sweden). Aktiva partners i SEEL är Volvokoncernen, Volvo Cars, Scania och CEVT.

– SEEL är en öppen och neutral plattform. Här möts industrin och forskningen för att tillsammans ta stora steg mot ett elektrifierat transportsystem. Vi är övertygade att det är genom samverkan som vi kraftsamlar och driver forskning och utveckling i världsklass, säger Pia Sandvik, vd RISE.

– SEEL består av tre toppmoderna testbäddar i Göteborg, Nykvarn och Borås. Nyligen invigdes SEEL i Göteborg och nu är det dags att öppna portarna i Nykvarn, här kan vi prova batterier, elektriska axlar och elmotorer. I Nykvarn har SEEL sin mest kraftfulla utrustning för att prova elektriska axlar för till exempel lastbilar, bussar eller entreprenadmaskiner, säger Henrik Svenningstorp, vd för SEEL.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)