Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Busstillverkaren Solaris siktar på den nordamerikanska marknaden. Först ut är en trådbuss som testas i Vancouver, Kanada. Foto: Solaris.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men denna gång också interkontinentalt. Denna gång: Solaris rullar in i Nordamerika; Stor elbussorder till VDL; Barcelona köper bränslecellsbussar från Solaris.

Kanada: Den polska busstillverkaren Solaris har haft stora framgångar i Europa med sina batteribussar och på senare tid även bränslecellsbussar (klicka här). Sedan slutet av förra året har det också varit känt att Solaris vill in på den nordamerikanska elbussmarknaden – och nu har företaget tagit ett första steg.

I augusti testades således Solaris´ trådbuss Trollino 12 i Vancouver, Kanada. Det var första gången överhuvud taget som en buss från Solaris trafikerade nordamerikanska gator och vägar.

Den buss som Solaris testade i Vancouver är också utrustad med batterier vilket gör den möjlig att köra även på sträckor som saknar luftledning. Dagens trådbussflotta i Vancouver består av 262 bussar som levererades mellan 2006 och 2009 och lokaltrafikföretaget i staden avser att förnya flottan mot slutet av det här årtiondet.

Solaris planerar att under de närmaste åren etablera sig på den nordamerikanska marknaden med enbart emissionsfria bussar, det vill säga batteri-, bränslecells- och trådbussar.

I somras blev det klart att Solaris ska leverera tre nya trådbussar till Landskrona där Sveriges enda trådbusslinje finns (klicka här).

VDL har fått en stor order från Kiel på nya generationens Citea elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Tyskland: Lokaltrafiken i den nordtyska staden Kiel, KVG (Kieler Verkehrsgesellschaft), har i en europatäckande upphandling lagt en stor order på elbussar med låggolv hos den holländska busstillverkaren VDL. Totalt omfattar ordern 30 ledbussar av den nya generationens VDL Citea LF-181 och 20 nya generationens Citea tolvmetersbussar, LF-122.

Leveranserna ska ske med tre – fem bussar i månaden från juli 2024 till juni 2025. När leveranserna är avslutade kommer mer än hälften av KVG:s bussflotta att vara elektrifierad med 120 fullelektriska bussar samt 33 hybridbussar.

Enligt KVG kostar en ledbuss av den nya generationen cirka 800 000 euro och en tolvmetersbuss cirka 600 000 euro, cirka 9,5 respektive 7,1 miljoner kronor.

Solaris har vunnit ännu en betydande order på bränslecellsbussar, denna gång från lokaltrafiken i Barcelona. Foto: Solaris.

Spanien: Som vi tidigare rapporterat har busstillverkaren Solaris nyligen vunnit avtal på upp till 400 bränslecellsbussar till de italienska städerna Bologna och Venedig.

Nu är det också klart att Solaris vunnit en upphandling som lokaltrafiken i Barcelona, TMB (Transports Metropolitans de Barcelona). Det innebär att Solaris ska leverera 36 vätgasdrivna bränslecellsbussar till den katalanska staden. Ordervärdet uppgår till 23 396 400 euro, cirka 278 miljoner kronor.

TMB har som mål att 25 procent av företagets bussflotta nästa år ska vara emissionsfri vilket innebär att man då ska ha 232 elbussar och 44 bränslecellsbussar i trafik.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)