EU-kommissionen vill ge EU:s medlemsländer extra andrum när det gäller den andra generationens smarta färdskrivare, SMT2 (smart tachograph version 2). Ursprungligen var kravet att sådana skulle installeras i alla nya bussar och lastbilar som registrerades för första gången från och med den 21 augusti. Den 17 augusti beslutade den svenska regeringen att det inte blir några sanktioner under perioden 21 augusti 2023 – 31 januari 2024 för nya bussar och lastbilar som saknar andra generationens färdskrivare, trots EU-krav på sådana. Men nu öppnar alltså EU-kommissionen för generösare regler än så.
Enligt EU-kommissionens förslag skjuts kravet på att nya bussar och lastbilar utrustas med den andra generationens smarta färdskrivare från den 21 augusti och fram till årsskiftet. Men EU:s medlemsländer kan ge buss- och transportföretag tillstånd fram till den 18 augusti 2025 att eftermontera SMT2-färdskrivare på fordon som registreras mellan den 21 augusti och 31 december i år.
Bakgrunden är att det är stor brist på de nya färdskrivarna vilket annars skulle riskera att stoppa användningen av nya fordon. Redan färdigbyggda lastbilar och bussar skulle kunna bli stående om de inte får köras utan den färdskrivare som inte går att få tag på.
Den internationella vägtransportunionen IRU, där Sveriges Bussföretag är medlem, välkomnar EU-kommissionens ställningstagande.
– Flera medlemsstater hade redan beslutat om att bevilja ett andrum när det gäller att installera de nya färdskrivarna. Men vi är glada att kommissionen har stigit fram och visat ledarskap genom att föreslå ett samordnat och harmoniserat sätt att gå vidare, säger Raluca Marian, chef för IRU:s EU-arbete.
SMT2-färdskrivarna är enligt IRU avgörande för att kunnakontrollera efterlevnaden av EU:s kör- och vilotidsregler, likaså kabotageregler och till och med utstationering av förare.
Lämna ett svar