Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriska bussnyheter på Busworld

Brittiska Mellor finns på plats på Busworld och premiärvisar sina modeller Sigma 9 och Sigma 12 vid sidan om redan välkända Sigma 7. Bild: Mellor.

På lördag, den 7 oktober öppnar världens största bussmässa, Busworld i Bryssel. Bussmagasinet finns naturligtvis på plats, men redan innan mässan öppnar sina portar ger vi er ytterligare några axplock i korthet på nyheter som kommer att presenteras.

Brittiska Mellor har haft framgångar även i Sverige med sin lilla Mellor 7, en midibuss som vi tidigare har presenterat utförligt. På Busworld presenterar Mellor de två största syskonen i Sigmafamiljen, stadsbussarna Sigma 9 och Sigma 12. Modellerna visas för första gången för en bredare publik.

Sigma 9 är en nio meter lång och 2,35 meter bred batteribuss som lämpar sig väl för trånga stadskärnor och har en kapacitet på upp till 60 passagerare. Enligt Mellor drar Sigma 9 endast 60 procent av den energi som en genomsnittlig tolvmeters stadsbuss drar.

Mellor premiärvisar också tolvmetersbussen Sigma 12, alltså en normalstor stadsbuss som kan ta över 80 passagerare. Bussen finns med två eller tre dörrar och i klass 1- och klass 2-utförande. Dessutom finns i Mellors monter den redan beprövade Sigma 7 som har köpts av bland andra Connect Bus Sandarna och Nobina för trafik i Västsverige.

Mellor räknar med att tillverka 900 bussar i år och nå en omsättning på 85 miljoner pund, cirka en miljard kronor.

En elektrisk nykomling från Litauen: Dancer. Foto: Dancer.

En för de flesta svenskar ännu okänd busstillverkare är Klaipeda Group med Dancer från Litauen som finns på plats med två högintressanta elbussar med låggolv, varav en har en räckvidd på 530 kilometer på en laddning.

Den ena av bussarna, Dancer FC 75, är avsedd för stadstrafik och laddtiden uppges till blott åtta minuter för att köra 100 kilometer. Energiförbrukningen är mycket låg: 0,72 kWh per kilometer.

Den andra bussen, Dancer LR 530, har en räckvidd på 530 kilometer på en laddning. Laddtiden är mellan en och fyra timmar.

Dancer uppger att man siktar på att bli en tuff konkurrent på marknaden för tolvmetersbussar och ta upp fighten med såväl europeiska som kinesiska busstillverkare.

Finska Kempower visar sina laddningslösnignar för elbussar. Bild: Kempower.

Ingen elbusstrafik utan laddning. ABB, Siemens, Ekoenergetyka, Heliox finns på plats med sina laddningslösningar. Det gör också finska Kempower som har levererat laddstationer till flera stora elbussdepåer i Sverige.

Kempower kommer på Busworld bland annat att visa sina modulära och skalbara lösningar för elbussar.

– Att göra kollektivtrafiken fossilfri är av högsta prioritet globalt. Vår laddteknik har en avgörande roll för övergången till elektromobilitet, säger Kempowers försäljningschef Tommi Liuska.

Följ vår rapportering om och från Busworld genom att klicka här.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)