Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konkurrensen hårdnar på bussmarknaden – Otokar in i Sverige

Turkiska Otokar satsar nu på Sverige och övriga Norden. På Busworld visar Otokar bland annat midibussen Navigo och elbussen e-Territo. Foto: Ulo Maasing.

Nu tar ytterligare en busstillverkare klivet in på den svenska bussmarknaden. Turkiska Otokar siktar på att göra en inbrytning i Sverige, men också i övriga Norden. Otokar är väl etablerat i en rad europeiska länder och söker sig nu norrut. På Busworld visade Otokar en bred palett av produkter, från midibussen Navigo till en bränslecellsdriven version av stadsbussen Kent.

Martin Edberg ansvarar för försäljning och marknad av Otokar i Sverige och Norden.

– Nu inleder vi vår marknadsföring i Sverige. Vi ser ett tydligt intresse från svenska bussföretag att utforska nya leverantörer, säger Martin Edberg, försäljnings- och marknadschef för Otokar i Sverige och övriga Norden. Han har en mångårig bakgrund inom Scania, både i Sverige och internationellt.

Otokar var för fem år sedan på väg in i Sverige via en återförsäljare. Men det företaget ändrade inriktning och nu satsar Otokar på att etablera en egen säljorganisation i de nordiska länderna. Samtidigt söker företaget partners för eftermarknad och service.

Det europeiska huvudkontoret ligger i Paris, men Martin Edberg är baserad i Stockholm. Produktionen sker vid Otokars fabrik i Saharya utanför Istanbul.

Otokar premiärvisar sin bränslecellsdrivna stadsbuss Kent. Foto: Ulo Maasing.

Prioritet
Otokars produktprogram är brett, från midibussar till turistbussar.

– Vår prioritet när det gäller den svenska marknaden är eldrivna lågolvsbussar, både tolvmetersbussar och ledbussar. Bland svenska besökare har vi också sett ett intresse för skolbussar, berättar Martin Edberg.

Han räknar med att de första bussarna från Otokar ska vara levererade till svenska kunder i början av 2025. Nu är målet att snarast få upp några demobussar från fabriken.

Det är ingen liten aktör som nu tar den steget in på den nordiska bussmarknaden. Otokar ingår i KOÇ Group som med sina 110 000 medarbetare är en av de största företagsgrupperna i Turkiet. Fabriken i Sakarya ha cirka 3 000 medarbetare och tillverkar såväl bussar som lastbilar och militärfordon.

På Busworld visade Otokar hela sju bussar. Stadsbussen Kent hade premiär med bränslecellsdrift, likaså den tretton meter långa elbussen e-Territo som är nyaste tillskottet i Otokars elbussprogram. Bussen kan fås med två alternativa paket litium-järn-fosfatbatterier som ger olika räckvidd. Det största är på 450 kWh, den mindre på 310. Batterierna är placerade under golvet, vilket ger en låg tyngdpunkt.

Midibussen Navigo är en direkt konkurrent till Temsas MD9 som har haft stora framgångar i Sverige och andra längder. Navigo har funnits länge i Otokars produktprogram, men hade lagom till Busworld fått en ny design i front och bakparti.

Otokars e-Centro, här i självkörande version. Foto: Ulo Maasing.

På utomhusutställningen visade Otokar också sin autonoma, självkörande, lilla e-Centro

Otokars intresse för den nordiska marknaden är en del av den offensiv som företaget gör i Europa. Redan nu är det sextioårig företaget starkt exportinriktat.

Kerem Erman, chef för kommersiella fordon hos Otokar: Vi ska fortsätta att expandera på nya marknader som de nordiska länderna. Foto: Ulo Maasing.

– 72 procent av vår omsättning kommer nu från exportmarknaderna. Vårt mål är att introducera hela vårt program av utsläppsfria bussar på den europeiska marknaden och att ha den största bussfabriken i Europa, förklarade Otokars buss- och lastbilschef Kerem Erman på företagets presskonferens på Busworld.

– Vi ska fortsätta att expandera på nya marknader som de nordiska länderna.

Otokar har egna dotterbolag i Frankrike och Rumänien och förvärvade nyligen det företag som under tretton år har varit Otokars distributör i Italien.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)