Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Krisen i förarutbildningen: Arbetsförmedlingen direktupphandlar

Arbetsförmedlingen direktupphandlar arbetsmarknadsutbildningar till yrkesförare. Foto: Peter Kroon.

Arbetsförmedlingen går nu ut och direktupphandlar utbildningar till yrkesförare. Anledningen är den kris som utbildningen till yrkesförare har hamnat i sedan krisande Yrkesakademin beslutat att avsluta sina arbetsmarknadsutbildningar på 29 orter och som vi tidigare rapporterat om (klicka här). Men det är bråttom för företag som vill medverka i utbildningen att anmäla sitt intresse till Arbetsförmedlingen. Senast fredag den 13 oktober måste anmälan vara inne.

Yrkesakademins beslut gör att många förare under utbildning kan tvingas att avbryta utbildningen. Det får i sin tur konsekvenser för rekryteringen av yrkesförare. Inom såväl buss- som lastbilstrafik är bristen på förare stor.

Såhär informerar Arbetsförmedlingen om den kommande direktupphandlingen som är öppen för företag med tillstånd att bedriva trafikskola:

– Arbetsförmedlingen behöver upphandla utbildning för ett antal arbetssökande vars utbildning har avbrutits då befintlig leverantör sagt upp avtalet med Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen öppnar upp för direktupphandling i ¨närtid¨ för alla som klarar av ställda krav i uppdraget, och är villiga att se över möjligheten till att vara en god samarbetspartner. Nu samlar vi in data och information från ett antal utbildningsanordnare för att kunna formulera en offertförfrågan.

Direktupphandlingen gäller att utbildningarna ska finnas i eller i närheten av de orter som berörs av att Yrkesakademin avslutar sina utbildningar. När det gäller bussförarutbildning är det Gävle, Göteborg, Stockholm, Uppsala och Växjö.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. En droppe i havet.

    Bra för de som inte fick gå klart hos Yrkesakademin, men någon lösning på grundproblemet är det inte.
    Arbetsförmedlingen har idag 330 889 inskrivna som arbetslösa. Långt ifrån alla dom har den kompetens som behövs för att köra buss, typ B-körkort, körvana, SFI-C, glatt humör, osv. Men, även de arbetslösa som har rätt kompetens vill inte nödvändigtvis bli bussförare, och det är ju där skon klämmer? Man kan inte tvinga någon att bli bussförare!

    Återstår då för arbetsgivaren att bli en attraktiv arbetsgivare! Man måste ha något att locka in folk med, en tom krok biter ingen fisk på. Så, fixa ett bra avtal med en bra lön och ännu bättre arbetstider. Krydda sedan gärna på med fina förmåner också.
    Ja, här duger inte BBA 2023, det behövs något mycket mycket bättre för att locka in 8000 nya bussförare inom några år. Valet hänger helt och hållit på bussbranschen själva, ja och utan bussförare ingen vinst alls?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)