
Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag, var moderator när den stora bussförarbristen i Europa togs upp på ett seminarium på Busworld. Foto: Ulo Maasing.
Den stora bussförarbristen i hela Europa togs upp på ett seminarium på Busworld i Bryssel på tisdagen. Med ett knappt år kvar av sitt nuvarande mandat fick representanter för både EU-kommissionen och EU-parlamentet starka uppmaningar från en församlad bussbransch: Fatta de beslut vi behöver för att underlätta tillträde och rekrytering till bussföraryrket. Skjut inte dessa avgörande beslut vidare till nästa mandatperiod. Då riskerar bussarna att stanna, kollektivtrafiken kan inte rulla och besöksnäringen mister sina gäster, löd budskapet från den europeiska bussbranschen.
På Busworld ägnades på tisdagen ett långt seminarium åt bussförarbristen och de åtgärder som behövs för att busstrafiken ska kunna fortsätta att rulla. Utgångspunkten var den rapport om bussförarbristen i ett globalt perspektiv som IRU, den internationella vägtransportunionen, presenterade i måndags och som Bussmagasinet tidigare rapporterat om (klicka här).
Seminariet öppnades av Redgy Deschacht, ordförande för Busworld och Busworld Foundation och ett välkänt ansikte för den internationella bussvärlden. Inledde själva seminariet gjorde sedan Sigrid de Vries, direktör för de europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA. Han betonade vikten av samarbete mellan bussföretag och busstillverkare för att skapa en optimal arbetsmiljö för bussföraren.
Den efterföljande paneldiskussionen modererades av Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund som också är vice ordförande i IRU:s passagerarsektion.
I debatten edverkade flera tunga internationella namn: Raluca Marian som leder IRU:s arbete inom EU; Federico Baiocco, logistikchef vid Iveco och Elzbieta Lukaniuk som är ansvarig för frågor som gäller vägtransport hos EU:s transportkommissionär Adina Vălean.
I panelen deltog också Yi Lifeng, vd Hiseas CoWin Company, en av Kinas större researrangörer med ett omfattande Europaprogram och många kontrakterade turistbussföretag inom EU samt Attila Benedek, politiskt sakkunnig hos EU-parlamentarikern István Ujhelyi.

Bristen på bussförare är inte en svensk företeelse utan gäller hela Europa. Det belgiska bussföretaget DeLijn söker 300 förare med hjälp av reklam på bussidorna. Foto: Ulo Maasing.
Mycket av panelsamtalet kom att kretsa kring det förslag till reviderat körkortsdirektiv i EU som nu finns på bordet för beslut. I EU-kommissionens första förslag till reviderat direktiv föreslogs inga ändringar när det gäller de för bussbranschen kritiska villkoren kring ålder för bussförare samt den så kallade 50-kilometersgränsen.
I parlamentets beredning av kommissionens förslag har däremot föreslagits att 50-kilometers gränsen behöver slopas.
Men samtidigt har parlamentet föreslagit flera andra och nya förändringar. De gäller bland annat körkortskategorier och en höjning av lägsta ålder för bussförare, vilket går emot branschens egna förslag på reviderad lagstiftning.
Under seminariet välkomnade både Elzbieta Lukaniuk och Attila Benedek den debatt och de synpunkter som förs fram från den samlade bussbranschen. Hur det slutliga beslutet kommer att se ut och ifall det hinner klubbas innan EU-parlamentet väljs om i vår var dock inget de vågade sia om.
Anna Grönlund poängterade vikten av att frågan prioriteras.
– Ni har makt att säkerställa att busstrafiken kan fortsätta rulla så att människor inom hela EU kan ta sig klimatsmart tillsammans till arbete, skola, fritidssysselsättningar och besöksmål. Vi behöver ett beslut av er nu – inte om några år, sa hon med eftertryck.
Hon fick medhåll av flera deltagare på seminariet. Bland annat tog en bussföretagare från Irland, som där driver ett bussföretag med sin man, till orda:
– Att ni utgår från statistik som bygger på data om vanliga bilförare när det gäller olyckor och incidenter är helt galet. En välutbildad yrkesförare är något helt annat än en grabb i en privatbil. Jag vet, som arbetsgivare och bussföretagare. Lyssna på oss som finns i verkligheten, uppmanade hon med emfas.
Börja vid andra ändan, höj arbetsvillkor och ersättningsnivåer då vill fler bli busschauför…..
Det finns bara ett sätt. Lyssna på förarna! Det handlar om arbetsmiljö, avtal och lön. Inget kommer gratis här i livet. Hälsa era styrelser det. Eller kasta in handduken!
I vilken bubbla lever ni i?
EU-parlamentet ska få fler att köra buss? Är det inte bussbolagen själva som ska vara en attraktiv arbetsgivare som lockar in folk av egen kraft?
Ni hittar inga nya bussförare och vill då ändra körkortsreglerna? Varför behåller ni inte de förare ni redan har? Folk slutar ju för att de inte orkar längre! Över 100 000 har D-körkort i Sverige, men de vill inte köra buss. Det är ju där skon klämmer!
Man blir trött av att köra delade tjänster, långa tjänster och till en lön som är långt under medel. Inga förmåner som frikort finns, ingen extra semesterdag med ålder, ingen lägre pensionsålder, nä, ingenting som lockar folk att nappa på er krok?
Ställ er den frågan istället, hur blir vi attraktiva och får folk att köra buss. Ja, kan man få folk att frivilligt röja minor i ett krig så borde ni väl kunna hitta ett argument att köra buss i fredstid?
Ni hade chansen att skriva ett nytt BBA2023 som skulle kunna bli en bra ”platsannons” för er, men istället krävde ni ännu sämre villkor för bussförarna? Lyssna på de förarna ni redan har så att de vill stanna kvar, sedan kan ni leta efter nya förare. Börja i rätt ände!
Men, tror inte att argument från förarkåren biter på er, i er egen lilla lilla lilla bubbla…
Att kunna lyckas med ett icke bristfällig bussbrach, bör man främst titta på bussbranschens arbetsmiljö, samtidigt lönerna!
Om dessa båda grund problematiker reglernas åter till ett mänskligt förhållandet, samt att arbetstider också regleras åter till ett mänsklig lägge, och även de gamla tidens förmåner åter införas: då kommer se ut annorlunda än idag!