Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Buss- och lastbilsutbildningar drabbas av Yrkesakademins kris

Yrkesakademin har sagt upp avtalen med Arbetsförmedlingen om 29 utbildningar . Bild: Ulo Maasing.

Yrkesakademin (YA), en av landets största leverantörer av utbildningar för transportsektorn, är som vi tidigare rapporterat under företagsrekonstruktion. Företaget sa i slutet av förra veckan upp avtalen med Arbetsförmedlingen för 29 arbetsmarknadsutbildningar. Det är främst utbildningar för yrkesförare, buss och lastbil, som berörs men även till exempel bygg och anläggningsmaskinförare.

När det gäller utbildning av bussförare drabbas utbildningar i Gävle, Göteborg, Stockholm, Uppsala och Växjö.

Bakgrunden är att YrklesAkademin har ansökt om och av Falu Tingsrätt har beviljats företagsrekonstruktion (klicka här). Företaget hävdar att den huvudsakliga orsaken till dess problem är att Arbetsförmedlingen anvisar alldeles för få elever till utbildningarna för yrkesförare.

Arbetsförmedlingen uppger på sin hemsida att man undersöker vilka möjligheter berörda elever har för att kunna avsluta sin utbildning, exempelvis på annan ort. Eleverna kontaktas av Arbetsförmedlingen.

– Att Yfrkesakademin sagt upp avtal om de aktuella utbildningarna kommer att innebära ytterligare svårigheter för företag i transportsektorn att hitta personal är uppenbart, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Transportsektorn har ett stort rekryteringsbehov. Till år 2035 behöver branschen anställa 150 000 nya medarbetare. I det korta perspektivet behöver branschen under de kommande tre åren rekrytera 8 100 nya bussförare. Men det finns även ett stort rekryteringsbehov bland lastbilsförare. Under 2024 behöver landets åkerier anställa 5 400 nya förare.

Du har väl inte missat vårt Nyhetsbrev som går ut varje fredag?!

Fyll i fältet nedan med din mailadress och klicka på Prenumerera – enklare kan det inte bli!

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Ingen vill längre själv betala dyrt för att få bussbehörighet D på sitt körkort, för att sedan få en usel lön, usel arbetsmiljö och ännu uslare arbetstider?
    Inte ens om Arbetsförmedlingen betalar för utbildningen vill man ha D-behörighet. Då är det ju självklart så att de företag som utbildar inte kommer att få några kunder.

    Det finns då två lösningar på att få fler bussförare, det ena är att tvinga folk att utbilda sig till bussförare. Det är knappast möjligt, och även om en domstol dömer en till två års straffarbete bakom bussratten så lär det ju inte bli en bra bussförare som skapas på de premisserna?

    Återstår då att göra bussförarjobbet attraktivt, så folk söker sig dit frivilligt. Ja man måste locka in folk i bussen med något. Jag kan föreslå att alla inblandade makthavare tittar på det gamla avtalet mellan SKAF avd.3 och SL. Där fanns frikort även som pensionär, 32 dagars semester efter 50 fyllda, nattjobb på 6 h, in-tjänster på 6:40, ut-tjänst på 7:40, betalda pauser på 20 minuter, möjlighet att välja fasta tjänster med S1, osv. Värt att notera att även på den gamla goda tiden var det stor personalomsättning, men det var aldrig problem att hitta nya förare att ersätta de som slutat. Notera också att förr var det även många som körde buss i över 40 år. Man orkade med det. Att köra buss är kul, om bara villkoren är bra!

    Men här skär det sig nog, för ett bra och tilltalande avtal kostar pengar och då minskar vinsten, vilket gud förbjude? Men, utan bussförare ingen vinst alls? Valet är alltså ert, ni som styr och ställer i politiken och företagen. Om ni nu vill ha någon som styr bussen får ni betala, för bussföraren vill inte längre betala med sin kropp och själ, ja svårare än så är det inte. Tro inte heller att ni kan lura in unga, gamla eller ens nyanlända, för alla vet ju nu hur yrket har blivit oattraktivt på alla sätt. Ja den möjligheten för er att få en kö utanför anställningskontoret är stängd, sedan 1993, och det var ni själva som stängde den dörren! Så, gör om gör rätt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)