Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordorder för Svenska Neoplan – 309 bussar till Nobina

Nobina köper 309 bussar från MAN. Bild: Svenska Neoplan.

Svenska Neoplan, som representerar MAN bussar i Sverige, har vunnit sin hittills största order. Bussoperatören Nobina beställer totalt 309 bussar från MAN, varav 140 elbussar. Bussarna ska levereras under andra halvåret nästa år och kommer att sättas i trafik i Nacka, Värmdö, Huddinge, Botkyrka samt Söderort i januari respektive februari 2025.

Jätteleveransen utgörs av:
110 12-meters klass 1 elbussar med 480kWh batterikapacitet;
30 18-meters fyrhjulsdrivna elbussar, i både klass 1 och 2 med 640kWh batterikapacitet;
101 MAN Lion´s City biodiesel, i både klass 1- och 2-utförande, i längderna 12,2 meter samt 18,7m meter;
68 Lion´s Intercity LE biodiesel (MAN´s nya lågentrébuss), i både klass 1- och 2-utförande samt i längderna 12,4m, 13,1 samt 14,5m.

Ordern från Nobina innebär bland annat att MAN:s nya lågentrébuss Lion´s Intercity LE debuterar i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Det blir första gången den nya lågentrébussen levereras i Sverige, men MAN´s elbussar är ingen nyhet på svenska vägar. Totalt finns i dagsläget 202 MAN elbussar i drift i Sverige, men när Nobina satt sina nya bussar i drift i början av 2025 kommer det finnas över 500 MAN elbussar i drift i Sverige, varav 290 i Storstockholm.

Samtliga bussar kommer att vara utrustade med avancerade system för förarstöd (ADAS) samt däcktrycksövervakning .

– Det här är inte bara en av de största elbussordrarna i Sverige, det är samtidigt ett stort steg mot elektrifieringen och omställningen av Stockholms kollektivtrafik. Ett ansvar, som ställer krav på både kapacitet och kvalitet, där det känns bra att nu utöka vårt samarbete med MAN och Svenska Neoplan, säger Martin Pagrotsky, vd på Nobina Sverige.

– Vi är mycket glada att få förtroendet att utveckla vårt befintliga samarbete med Nobina och att kunna leverera lösningar som optimerar driften och effektiviteten under hela bussens livslängd, säger Joackim Bay, VD för Svenska Neoplan AB importör av MAN och Neoplan bussar i Sverige.

Taggat som: , , , ,

5 kommentarer »

  1. Vad är det för fel på Volvo och Scania.

  2. I Göteborg har man bytt till Nobinas MAN-bussar från Volvo och det är mycket sämre kvalité på dem med lösa inredningsdetaljer och värme/ventilation som inte fungerar samt AC saknas

  3. I Nyboda/Stockholm finns det Scania bussar som snart rullat i 18 år, vilket är två år mer än vad som var tänkt? Men först om 2 år ska dessa Scania nu bli utbytta mot nya elbussar, från Solaris/MAN och inte Scania som man haft i det garaget sedan 50-talet?
    Frågan är om den klassiska hållbarheten finns i någon av de kommande generationerna av bussar? I ekvationen pris, kvalité och vinst vinner?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)