Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slut för fossila stadsbussar 2035

Endast utsläppsfria stadsbussar får säljas i EU från 2035. Foto: Ulo Maasing.

Ministerrådet, alltså regeringscheferna i EU-länderna, har enats om att det senast från 2035 endast får säljas utsläppsfria stadsbussar inom EU. Från 2030 måste 85 procent av de nya stadsbussarna vara emissionsfria. Samtidigt enades rådet om att regionbussar, intercitybussar, ska undantas från det mål som gäller för stadsbussar.

Samtidigt har rådet enats om nya mål när det gäller utsläpp av koldioxid för stadsbussar, långfärdsbussar och lastbilar. De nya målen innebär en utsläppsminskning om 45 procent från och med år 2030, med 65 procent från och med 2035 samt 90 procent från och med 2040.

Men inget är ännu spikat eftersom också Europaparlamentet måste säga ja till de nya reglerna.

De europeiska fordonstillverkarnas organisation ACEA varnar för att målen är högt satta med tanke på förutsättningarna för transportbranschen och fordonstillverkarna.

– Tillverkarna ensamma kan inte göra att målen nås. Andra aktörer måste bidra, från leverantörer av infrastruktur till transportföretag och kollektivtrafikföretag och -myndigheter, säger ACEA:s vd Sigrid de Vries.

– Om den privata och publika infrastrukturen för laddning och tankning inte finns på plats och trafikföretag inte kan använda sina fordon lika flexibelt som idag, hur kan då fordonstillverkarnas kunder byta till utsläppsfria fordon, vare sig det gäller batterielektriska eller vätgasdrivna fordon.

Från buss- och lastbilstillverkare har kritiken varit hård mot EU-kommissionens ursprungliga planer.

Till Oberkörper är vd för Europas största busstillverkare. Foto: Ulo Maasing.

På Busworld riktade t ex Daimler Trucks vd Till Oberwörder skarp kritik mot EU:s planer på att kräva en 45-procentig minskning av turist- och långfärdsbussarnas CO2-utsläpp till 2030. I ett passionerat anförande på Daimler Buses presskonferens (klicka här) dömde Oberwörder ut planerna som helt orealistiska. Däremot menade Oberwörder att endast elbussar bör tillåtas i stadstrafik från 2030.

– Förutsättningarna när det gäller att minska koldioxidutsläppen är helt olika för stads- och långfärdsbussar, sa Till Oberwörder på Busworld.

– Vi anser att en halvering av CO2-utsläppen från nya bussar i Europa till 2030, jämfört med 2025, är fullt möjlig om man ser till alla typer av bussar.

– – Men det är en helt annan sak med turist- och långfärdsbussarna. Där krävs stora insatser. En minskning av CO2-utsläppen för turist- och långfärdsbussarna med 20 procent är ett mycket ambitiöst, men nåbart mål.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)