
Volvo presenterar nu sin elbuss BZL, här med kaross från Marcopolo, i Latinamerika. Foto: Volvo Bussar.
Volvo Bussar är nu ute på en sydamerikansk turné för att demonstrera sitt nya elbusschassi BZL. Först ut är staden Curitiba i Brasilien, där Volvo en gång var med om att lansera ett av världens första BRT-system. Andra städer som följer är São Paulo, likaledes i Brasilien, Bogotá i Colombia samt Santiago i Chile. I Curitiba ska bussen trafikera två linjer som på flera ställen ansluter till stadens BRT-system.
Elbusschassit BZL lanserades av Volvo för två år sedan (klicka här) med sikte på den globala marknaden och Volvo har hittills haft betydande framgångar med chassit i bland annat Storbritannien. Där är bussarna, både dubbeldäckare och enplansbussar, karosserade av egyptiska MCV som också ska karossera Volvos andra elbussmodeller.
Demobussarna i Latinamerika, däremot, är tillverkade i samarbete med den brasilianska busstillverkaren Marcopolo.
– De här elbussarna representerar ytterligare ett steg på vår väg mot elektrifiering. Vi har en nollvision: noll utsläpp, noll buller, noll olyckor och noll trafikstockningar, säger André Marques, chef för Volvo Bussar i Latinamerika.
Chassit BZL Elexctric 4×2 är avsett för stadstrafik och utrustat med batterier på 94 kWh. Demobussen i Curitiba har fyra batterier och en elmotor på 200 kW. Bussen är 12,6 meter lång, har en kapacitet på 80 passagerare och depåladdas nattetid. Bussen motsvarar de krav som ställs av den särskilda myndigheten som övervakar inköp av elbussar till Curitiba.
Lämna ett svar