Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld rycker allt närmare

BYD kommer på Busworld att visa sin nya elbuss B12, den första tolvmetersbussen byggd på BYD:s helt nya elbussplattform med bladbatterier. Bild: BYD.

Efter ett påtvingat uppehåll på grund av pandemin är det nu bara dagar innan världens största bussmässa, Busworld i Bryssel, öppnar. Här ger vi ytterligare några axplock på nyheter som presenteras på mässan, bland annat helt nya elbussar från BYD. Volvo Bussars nya partner MCV kommer också att finnas på plats. Läs all vår rapportering inför och från Busworld genom att klicka här.

Den stora kinesiska busstillverkaren BYD kommer på Busworld att visa sin nya elbuss B12, den första tolvmetersbussen byggd på BYD:s helt nya elbussplattform med bladbatterier. Företaget introducerade bladbatterierna 2020 efter flera års utvecklingsarbete. En av fördelarna är enligt BYD att batteripaketet kräver mer än 50 procent mindre utrymme än konventionella litium-jonbatterier.

BYD uppger också att bladbatterier också är brandsäkrare. Det tyder tester på som företaget har gjort. Man har testat att penetrera batterierna med ett vasst föremål. Bladbatterierna antände inte, inte heller blev det någon rökutveckling. Temperaturen på batteriernas utsida blev endast 30 – 60 grader. Vid motsvarande tester med litium-nickel-kobolt-manganbatterier översteg batteriets temperatur 500 grader och brann våldsamt. Konventionella litium-järnfosfatbatterier brann inte eller gav upphov till rök, men nådde temperaturer på 200 – 400 grader.

En annan nyhet i BYD:s monter är en 13-meters dubbeldäckare producerad i partnerskap med spanska Unvi. Dessutom visar BYD en 15-meters elbuss och en 18-meters eldriven ledbuss.

BYD har nu levererat över 100 000 elbussar globalt.

Egyptiska MCV kommer i sin monter bland annat att visa en 9,7-meters Volvo BZL med kaross från MCV.

Volvo Bussar har ingen monter på årets Busworld. Däremot finns Volvos partner MCV på plats med en egen monter.

För en månad sedan skrev Volvo och det egyptiska företaget ett avtal om att MCV ska bygga karosserna för Volvo 7900 Electric och Volvo 7900 Electric Arctic och senare en elbuss för intercitytrafik (klicka här).

Yutong visar bland annat sin batterielektriska nya turistbuss T15 E. Bild: Yutong.

MCV bygger också kompletta bussar under eget namn och kommer på Busworld att visa en av sina egna produkter. Men MCV har sedan tidigare ett framgångsrikt samarbete med Volvo Bussar på den brittiska marknaden med bussar byggda på Volvos elbusschassi BZL.

På mässan kommer MCV att visa två bussar. Den ena är en 9,7-meters Volvo BZL elbuss med MCV-kaross. Bussen finns i längder på 9 – 13 meter.

I MCV:s monter finns också en helbyggd buss från MCV, avsedd för den tyska marknaden. Bussen är en eldriven låggolvsbuss på 12 meter. Enligt företaget är den byggd med en hög andel europeiska komponenter.

Även kinesiska Yutong, världens största elbusstillverkare, finns på plats på mässan och visar bland annat sin nya, treaxcliga batteridrivna turist- och långfärdsbuss T15 E.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)