Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-parlamentet klubbade nya utsläppskrav för bussar och lastbilar

Europaparlamentet sa på tisdagen ja till nya utsläppsregler för bussar och lastbilar. Foto: Ulo Maasing.

Europaparlamentet röstade på tisdagen med bred marginal igenom nya, tuffa begränsningar av utsläpp av koldioxid från nya bussar och lastbilar. År 2030 – 2034 måste utsläppen vara åtminstone 45 procent lägre än 2019/2020. Därefter skärps kraven.

Under 2035 – 2039 måste utsläppsminskningen uppgå till 65 procent och 2040 måste den ner till 90 procent.

Nya stadsbussar måste från 2030 vara helt fria från CO2-utsläpp, men parlamentet föreslår också att det ska vara tillåtet med ett undantag från den regeln fram till 2035. Med strikta restriktioner ska biogasdrivna stadsbussar tillåtas fram till dess.

Innan de nya kraven kan bli lag återstår en hel del komplicerade förhandlingar mellan parlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen. I den processen kommer säkert en hel del ändringar att ske.

De europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA säger i en kommentar att fordonstillverkarna nu investerar miljardbelopp i utsläppsfri teknik, både batterielektriska och vätgasdrivna fordon. ACEA framhåller också att tekniken finns på plats och att produktionen ökar snabbt. Men avsaknaden av ladd- oh tankinfrastruktur liksom bristen på stöd för att ersätta konventionella fordonsmodeller med utsläppsfria utgör stora hinder för omställningen, skriver ACEA i ett pressmeddelande.

– För buss- och lastbilstillverkarna är det inte en fråga om, utan hur snabbt vi kan ställa om till CO2-fritt. Vi gör vår del genom att tillhandahålla fordon och teknik för fossilfria transporter i Europa 2040. Men utan att rätt förutsättningar finns på plats kommer både transportsektorns gröna omställning att försenas och vår globala konkurrenskraft att försvagas, säger ACEA:s chef Sigrid de Vries.

Den internationella vägtransportunionen, IRU, är starkt kritisk till EU-parlamentets beslut.

IRU anser att målen när det gäller emissionsfria fordon är ”orealistiska, samtidigt som de försöker att föra in transportsektorn i EU på samma sätt som totalitära regimer genom att sätta upp inköpsmål för trnsportföretagen.

– Parlamentet ska nu officiellt inleda förhandlingar med ministerrådet och EU-kommissionen. Målen är idealistiska, frikopplade från möjligheterna till energiförsörjning och affärsmässiga realiteter, säger Raluca Marian, chef för IRU:s arbete i EU.

Enligt IRU finns det inget som tyder på att infrastrukturen kommer att göra det möjligt att nå målen, varken i städerna eller längs de stora vägarna i Europa.

– Förutom bristen på laddstationer finns det ingen EU-täckande plan för den nödvändiga uppgraderingen av elnätet, skriver IRU i ett pressmeddelande.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)