Stärkta rättigheter för resenärer, men också för paketresearrangörer, exempelvis bussresearrangörer, ska införas enligt ett förslag som EU-kommissionen antog på onsdagen. Arrangörer av paketresor ska ha rätt att få sina utlägg hos underleverantörer återbetalda inom sju dagar när resor måste ställas in på grund av en kris som exempelvis pandemin. Det ska göra det möjligt för paketresearrangörerna att i sin tur betala tillbaka sina kunder för resor de köpt men som har blivit inställda, exempelvis på grund av en kris.
De nya kraven när det gäller paketresor ska bakas in i den översyn av EU:s paketresedirektiv från 2015. Erfarenheterna från covid-19-pandemin har spelat en stor roll för EU-kommissionen.
Under pandemin var en av de stora ekonomiska utmaningarna för många researrangörer och reseföretag att de måste betala tillbaka köpta, men inställda resor till sina kunder. Samtidigt fick researrangörerna inte pengarna tillbaka från sina leverantörer, exempelvis hotell. Resultatet blev att paketresearrangörerna hamnade i en ekonomisk rävsax.
Återbetalning
När det gäller återbetalningar vid paketresor, i synnerhet vid kriser, konstaterar EU-kommissionen att det finns en rad aktörer som berörs: resenärer, researrangörer och deras leverantörer.
Enligt förslaget ska resenärer även i fortsättningen ha rätt till återbetalning inom fjorton dagar. Det ska bli möjligt genom att paketresearrangörer, ofta små och medelstora företag, har rätt att få återbetalt inom sju dagar från sina underleverantörer. Att paketresearrangören får sin återbetalning inom en vecka gör det möjligt för denne att återbetala kunderna inom totalt två veckor från det att resan ställts in.
Den handpenning som en resenär ska betala när han eller hon köper en paketresa får inte vara högre än 25 procent av paketresans pris. Det finns dock undantag om researrangören har kostnader som motiverar en högre handpenning, exempelvis om arrangören i förväg fullt ut måste betala flygbiljetter som ingår i paketresan.
Paketresearrangören får inte begära full betalning från kunden tidigare än 28 dagar före avresa.
Vouchers
Under pandemin erbjöd både paketresearrangörer och flygbolag sina kunder vouchers för resor som inte kunde genomföras. EU-kommissionen vill ha tydligare regler när det gäller sådana vouchers.
Det innebär att resenärer som erbjuds en voucher att innan de accepterar den få tydlig information att de kan kräva återbetalning, likaså exakt vad som gäller för vouchern. Om inte vouchern utnyttjas innan dess giltighet har löpt ut ska resenären automatiskt få återbetalning i pengar. Vouchers och återbetalningsrätt ska dessutom skyddas om arrangören kommer på obestånd.
EU-kommissionen vill också att semesterresenärer ska få en tydlig information om en kombination av resetjänster gör att resan är en paketresa, likaså vem som är ansvarig om det skulle bli några problem samt om sina rättigheter som paketresenärer.
Andra rättigheter
Men det handlar inte bara om paketresor i det förslag som EU-kommissionen antog på onsdagen. Kommissionen tog också upp frågor om resenärers rättigheter som ligger utanför paketresedriektivet, bland annat om multimodala resor. Det är resor där resenären använder sig av flera olika transportmedel under en och samma resa, såsom buss, flyg och tåg.
Vid sådana resor har resenären rätt till bättre information, både före och under resan. Det gäller bland annat minsta anslutningstid mellan olika transporttjänster. Om resenären dessutom köpte de olika delarna av resan i ett och samma köp, exempelvis i en biljett där både tåg- och bussresa ingår, ska resenären ha rätt till hjälp från transportföretaget om han eller hon missar sin anslutning.
EU-kommissionen vill också att det ska bli lättare för resenärer att hitta reseinformation i realtid vid olika knutpunkter. De ska också ha tillgång till uppdaterad realtidsinfo under själva resan, exempelvis när det gäller förseningar och inställda förbindelser.
Ny information ska också vara tillgänglig, till exempel om det är möjligt att medföra cykel. Likaså om tillgänglighet, inräknat tillgänglighet för resenärer med rörelsehinder eller annan funktionsnedsättning.
EU-kommissionens förslag ska, innan det blir lag, behandlas även av EU-parlamentet och EU:s ministerråd.
Lämna ett svar