Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Alla Malmöbussar får livekameror

Samtliga stadsbussar i Malmö ska utrustas med livekameror. Foto: Ulo Maasing.

Samtliga 250 stadsbussar i Malmö ska utrustas med livekameror, det vill säga trygghetskameror som sänder direkt till trafikföretaget Nobinas trafikledning under hela den tid som bussen används. Nobina kör stadsbussarna i Malmö på uppdrag av Skånetrafiken. Bakgrunden till satsningen på livekameror är erfarenheterna från ett pilotprojekt som startade i februari 2022. Då utrustades ett 30-tal bussar på två linjer med livekameror.

Erfarenheterna från pilotprojektet på linjerna 5 och 7 i Malmö är goda. Därför satsar nu Skånetrafiken och Nobina på att permanenta livekamerorna. I mitten av januari installeras därför livekameror på samtliga linjer i Malmö stadstrafik, vilket omfattar 250 bussar och ca 700 förare.

Sedan tidigare finns trygghetskameror på alla Skånetrafikens bussar i Malmö stadstrafik. Projektet med livekameror startade i februari 2022 på linje 5 och 7, vars 30 bussar alltså redan var utrustade med traditionella trygghetskameror.

Till skillnad från de vanliga trygghetskamerorna, där polisen kan begära ut bilder i efterhand, sänder livekamerorna direkt till Nobinas trafikledning under hela den tid som bussen används.

Bilderna kan dygnet runt studeras i realtid av trafikledningen som vid behov kan tillkalla väktare eller polis. Bussföraren kan vid en incident larma trafikledningen och även aktivera en kamera som är monterad vid förarplatsen.

Nöjda förare
– Vi är väldigt glada över att en majoritet av förarna är nöjda med livekamerorna och att de känner sig tryggare tack vare dem. Vi kan också konstatera att en stor majoritet av kunderna är nöjda och känner sig trygga. Vi har faktiskt inte haft ett enda negativt kundärende som handlar om livekamerorna under 2023, säger Saman Tondnevis, chef Affärsområde Buss på Skånetrafiken.

Nobina konstaterar att relationen och kommunikationen med polisen har förstärkts under projekttiden. Det gäller både hanteringen av kamerabevakningen, det ömsesidiga intresset för arbetet och den operativa kontakten i samband med allvarliga händelser och trafikpåverkande avstängningar.

Martin Pagrotsky, vd, Nobina Sverige: En unik satsning.

Proaktiv
– Tryggheten för våra resenärer är en av våra mest prioriterade frågor. Jag är glad över att detta försök har fallit så väl ut att det kan permanentas och byggas ut. Livekamerorna är en trygghetsskapande och brottsförebyggande åtgärd både för resenärerna och förarna. Jag ser fram emot att tekniken installeras på alla stadsbussar i Malmö, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.

– Kamerabevakning är ett viktigt verktyg för att skapa en tryggare kollektivtrafik för Malmö, våra resenärer och medarbetare. Denna satsning är unik i sitt slag. Vi går från reaktiv hantering, som närmast är standard inom kollektivtrafiken, till en proaktiv, säger Martin Pagrotsky, vd på Nobina Sverige.

Trots att antalet incidenter vid betalningsvägran har ökat efter pandemin och i samband med att framdörrarna på bussarna åter öppnats ser inte Nobina någon kraftig ökning av hot och våld i samband med dessa händelser. Det är en skillnad mot övriga landet. Nobina menar att det inte går att utesluta att kamerabevakningen och informationen om denna spelat en positiv roll i det sammanhanget.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. ”Trygghetskameror” och ”trafiksäkerhetskameror”. Varför går massmedierna med på avsändarnas bedrägliga ordval? Det påminner starkt om Orwells nyspråk.
    Trygghet ombord på bussen skapas inte av kameror, utan av människor som t ex bussvärdar, passagerare med civilkurage och i sista hand ordningsvakter och polis.
    Fartkamerorna bidrar månne till att sänka hastigheterna på vissa vägavsnitt, och till att (i bästa fall) bötfälla de värsta fartsyndarna.
    Trafiksäkerhet skapas av människor med god förarutbildning, erfarenhet och rejäla portioner sunt förnuft, gärna i kombination med egon av inte alltför grandiost format.

    Sen spade är fortfarande en spade

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)