Planerna på en helt ny, tvärgående expressbusslinje i norra Storstockholm är på väg att bli verklighet. Linjen ska gå från Upplands Väsbu i väster, via Vallentuna till Täby/Arninge. Resenärerna ska lätt kunna byta till en rad andra linjer, både buss och tåg, på flera punkter längs linjen. SL räknar med att linjen kommer att få många resenärer och bidra till förändrade resmönster och färre bilresor. Nästa vecka väntas politikerna i Region Stockholms trafiknämnd ställa sig bakom planerna så att arbetet med att göra verklighet av planerna kan börja.
Även om expressbusslinjen, döpt till linje H, inte blir en renodlad BRT-linje kommer den att hålla hög standard. Målet är att linjen ska genomföras etappvis innan 2030 och då hålla expressbusstandard.
SL räknar med att restiden mellan Arninge i öster och Upplands Väsby i väster blir cirka 8 – 9 minuter kortare än med dagens busstrafik. Linjen blir mer attraktiv vilket ger 10 – 15 procent fler resenärer eller omkring 1 000 fler resor per dygn. Av dem kommer 210 att göras av helt nya kollektivresenärer.
Men det är inte bara resenärerna som vinner på kortare restider. För SL:s del innebär restidsvinsten en minskad driftkostnad med omkring 2,5 – 3,5 miljoner kronor för linjen per år. Dessutom kan andra busslinjer dra nytta av de förbättringar som ska göras i vägnätet.
För att åstadkomma expressbusstandard krävs det investeringar i vägnätet på omkring 103 miljoner. Men flera åtgärder för totalt 17,5 miljoner har redan genomförts.
Lämna ett svar