Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Snabbare busstrafik och minskat skattestöd i Östergötland

Snabbare och rakare busslinjer blir det på flera håll i Östergötland från i sommar. Arkivbild: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken i Mjölby, Motala, Norrköping och Ödeshög kommer att förändras nästa år, beslutade politikerna i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd på torsdagen. Förändringarna innebär bland annat att trafiken koncentreras, snabbas upp och förenklas i de stråk och på de tider då många personer reser. Samtidigt läggs flera busslinjer ner och ersätts med närtrafik.

Region Östergötland räknar med att de planerade förändringarna kommer att ge ett ökat resande och ökade biljettintäkter. Det ska leda till att den så kallade kostnadstäckningsgraden, alltså hur stor del av trafikkostnaderna som täcks av biljettintäkterna, ska öka från 45 procent nästa år till 49 procent nästa år.

Trafikkostnaderna ökar under samma period från 1,38 miljarder kronor till 1,42 miljarder per år, samtidigt som biljettintäkterna ökar från 623 miljoner till 700 miljoner kronor.

Förändringarna innebär bland annat ökad trafik på kvällar och helger i Mjölby och Motala, snabbare stadstrafik med fler avgångar i Mjölby och en expresslinje mellan Ödeshög och Mjölby med fler turer än i dag.

I Motala förenklas linjenätet och dagens åtta linjer i stadstrafiken blir fem. Dessutom utökas trafiken framför allt på mornar och kvällar. Flera linjer rätas ut och får snabbare körvägar och en del hållplatser tas bort så att trafiken snabbas upp.

Även trafiken mellan Mjölby och Väderstad utökas och restiderna mellan Motala och Vadstena förkortas. I Norrköping kommer alla stadsdelar att få direktförbindelse med Resecentrum. Vrinnervisjukhuset och flera arbetsområden får ökad trfik, likaså den nya stadsdelen Inre Hamnen.

Några linjer som i dag har lågt resande tas bort. Där kommer det i stället att erbjudas närtrafik, det vill säga anropsstyrd trafik för personer som har minst två kilometer till närmaste hållplats.

Regionen ska också engagera sig i och stödja forskningsprojekt som rör förnybara drivmedel, elektrifiering, självkörande fordon och digital utveckling.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)