Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storslakt av busslinjer i Örebro län

Stora nedskärningar väntar busstrafiken i Örebro län. Foto: Alexander von Sydow.

Femton busslinjer i Örebro län ska läggas ner. Det väntas politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd besluta på torsdag i nästa vecka. Bakgrunden är att Region Örebro län räknar med att i år ha ett underskott på omkring en miljard kronor. Nu ska skatten höjas, likaså biljettpriserna i kollektivtrafiken. Samtidigt måste kostnaderna för kollektivtrafiken ner med mer än 50 miljoner kronor på årsbasis.

Förutom nedläggning av femton busslinjer ska också vissa linjer slås samman och Örebro läns medfinansiering av tågtrafiken på Värmlandsbanan upphöra. Dessutom ska övrig tågtrafik och närtrafik utredas ytterligare.

Nedskärningarna görs i två etapper, en del om ett år, andra om två år.

– Vi har arbetat med att få en ekonomi i balans under lång tid men den senaste tidens ökande inflation och stigande drivmedelskostnader gör att vi måste spara ytterligare. Och eftersom trafiken utgör den absolut största kostnadsposten för vår del är det genom trafikanpassningar vi kan spara mest, säger Magnus Lagergren (KD), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Örebro län.

– När det gäller de linjer som kommer att försvinna har de i snitt haft fyra, fem resenärer per tur. Men även om det inte handlar om så många resenärer är det förstås mycket besvärligt för de som drabbas och som måste hitta alternativa sätt att resa, säger Anders Lycketeg (C), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

– Jag vill beklaga att vi måste genomföra de här förändringarna inom kollektivtrafiken, jag är väldigt väl medveten om att det kommer att påverka vardagen på ett negativt sätt för de som i dag reser med de buss- och tåglinjer vi förändrar, säger Nina Höijer (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i regionen.

Här är alla nedskärningar som ska genomföras i Örebro län:

Utbudsändringar i Örebro stadstrafik (inklusive sommartrafik)

Avsluta Region Örebro läns medfinansiering av tågtrafik på Värmlandsbanan

Ändringar i starka stråk:
Linje 825, Örebro – Norra Bro – Almbro slås ihop med linje 807 Örebro – Pålsboda
Utglesning av antalet avgångar på linje 600 Örebro – Fjugesta och anslutning till linje 630 till/från Mullhyttan

Regionlinjer och landsbygdslinjer som utgår
Linje 751, Askersund – Olshammar – Askersund
Linje 822, Odensbacken – Hampetorp
Linje 353, Storå – Ramsberg
Linje 521, Örebro – Närkes Kil – Klockhammar
Linje 743, Kumla – Åbytorp – Götabro
Linje 824, Örebro – Norrbyås
Linje 828, Pålsboda – Hjortkvarn

Förändringar som genomförs december 2025:

Ändringar i väst:
Linje 533, Karlskoga – Kedjeåsen utgår
Linje 537, Östervik – Karlskoga utgår
Linje 404, Hällefors – Loka – Karlskoga utgår
Sammanslagning av stadslinjer linje 51 och 53

Regionlinjer och landsbygdslinjer som utgår:
Linje 750, Askersund – Nydalen
Linje 760, Laxå – Röfors – Laxå
Linje 762, Laxå – Hasselfors
Linje 421, Hjulsjö – Hällefors

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)