Volvo Bussar och den spanska karosstillverkaren Castrosua har skrivit avtal om ett strategiskt samarbete för att utveckla, tillverka och sälja stadsbussar i Spanien. Samarbetet innebär att Castrosua ska karossera Volvos elbusschassi BZL, som introducerades häromåret (klicka här). Castrosua har sedan tidigare ett liknande samarbete med Scania och BYD.
Avtalet innebär också att Volvo kan fortsätta att förändra sin affärsmodell i Spanien och tillsammans med Castrosua fokusera på stadsbussegmentet.
Det är en fortsättning på den ändrade affärsmodell som Volvo Bussar har valt för andra länder i Europa och som innebär att stadsbussarna ska byggas i samarbete med egyptiska MCV och turist- och långfärdsbussarna i samarbete med spanska Sunsundegui. Finska Carrus svarar för produktionen av dubbeldäckarna.
Castrosua ska förse chassierna från Volvo med sin kaross Nelec (New Electric Castrosua).
Castrosua firar i år sitt 75-årsjubileum som busstillverkare och har sitt huvudkontor i Santiago de Compostela.
Enligt ett pressmeddelande från Castrosua ska de båda företagen samarbeta och dela sitt kunnande och sina resurser för att utveckla stadsbussar och använda ny teknik i hela kedjan, från utveckling och tillverkning till drift.
De första bussarna som ett resultat av samarbetet ska vara klara under det andra kvartalet nästa år och användas till tester i verklig trafik samt marknadsföring. De första leveranserna till bussföretag väntas ske mot slutet av 2024.
– Vi har en gemensam vision om en renare och mer effektiv kollektivtrafik. Tillsammans vill vi erbjuda mobilitetslösningar som lever upp till de högsta krav när det gäller kvalitet, hållbarhet och prestanda, säger Jaime Verdú, vd för Volvo Bussar i Spanien.
– Vi är övertygade om att vårt samarbete med Volvo Bussar gör att vi kan erbjuda marknaden ett mycket intressant, nytt alternativ, kommenterar Castrosuas koncernchef Beatriz Castro.
Även tidigare har Castrosua byggt karosser på Volvochassier men då som en mer fristående påbyggare. Det nya avtal som blev klart på fredagen innebär ett betydligt närmare samarbete mellan de båda företagen.
Castrosua har också samarbete med andra busstillverkare. På Busworld i Bryssel tidigare i höst presenterade således Scania sin nya elbussplattform med kaross från det spanska företaget. Castrosua har också ett nära samarbete med kinesiska BYD om karossering av BYD:s eldrivna stadsbussar för den spanska marknaden. Även när det gäller Scania och BYD är det karossen Nelec som gäller.
Volvo Bussar har haft betydande framgångar med elbusschassit BZL, bland annat på den brittiska marknaden. Bussarna för den marknaden produceras dock i samarbete med MCV, samma företag som från och med nästa år som en del av Volvo Bussars nya affärsmodell ska bygga Volvo 7900 Electric och Volvo 7900 Electric Artic och senare en elbuss för intercitytrafik för större delen av Europamarknaden.
Lämna ett svar