Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt elbusschassi och global satsning från Volvo Bussar

Volvos nya elbusschassi BZL Electric lanseras nu globalt. Bild: Volvo Bussar.

Volvo Bussar introducerar nu ett nytt elbusschassi och utökar sitt kunderbjudande till marknader över hela världen. Det nya chassit BZL Electric är avsett för att kunna karosseras av fristående karossörer, även utanför Volvo, och kan användas till både enplansbussar och dubbeldäckare. Drivlinan utgörs av en eller två motorer och batterikapaciteten blir imponerande upp till 470 kWh. Samtidigt lanserar Volvo Bussar ett nytt, utökat erbjudande när det gäller uppkopplade tjänster, Volvo Connect.

Det nya chassit presenterades vid ett digitalt event på måndagsförmiddagen.

– Vi vill kunna erbjuda marknaden världens mest ansvarsfulla elbussystem, både när det gäller säkerhet och hållbarhet – både när det gäller miljömässig hållbarhet och social hållbarhet, sa Anna Westerberg, vd för Volvo Bussar, vid eventet.

Bakgrunden är att Volvo Bussar räknar med en snabb ökning av efterfrågan på eldrivna bussar de närmaste åren.

Fakta om Volvo BZL

Längd (mm): 11 815 (singeldäckare), 10 585 (dubbeldäckare).
Drivlina: Elmotor, maxeffekt en/två motorer: 200/400 kW (singeldäckare), 200 kW (dubbeldäckare)
Växellåda: 2-stegad automatiserad manuell växellåda
Laddning: OppCharge, maxeffekt: 300 kW. Combo2/CCS, maxeffekt: 150 kW.
Energilagringskapacitet: upp till 470 (kWh)

– Med nya Volvo BZL Electric erbjuder vi en global plattform för ren, tyst och energieffektiv kollektivtrafik. Det gör att vi kan möta den växande efterfrågan på de viktiga marknader som är redo för ett skifte till elektromobilitet, säger Anna Westerberg.

Hon betonar att Volvo BZL Electric är utvecklad för att vara till 90 procent återvinningsbar.

– Vi har ett livscykelperspektiv och tar ansvar för miljöbelastningen av våra produkter, från vaggan till graven. Det betyder att vi säkerställer att material, tillverkning, verksamhet och återvinning möter de högsta miljökraven, säger Anna Westerberg.

Vid lanseringen på måndagen framhöll Volvo Bussar också att produktionen av bussarna även ska vara socialt hållbar och med respekt för mänskliga rättigheter.

En- och tvåplansbussar
Nya Volvo BZL är konstruerad för att kunna användas både som enplansbuss och som dubbeldäckare. Som tvåvåningsbuss lanseras den inom kort i Storbritannien.

– Nya Volvo BZL Electric bygger på beprövade och framgångsrika teknologier som vi redan har implementerat i Europa. Alla chassi- och drivlinekomponenter är utvecklade och tillverkade av Volvo. För att säkerställa kvaliteten hos våra bussar har vi samarbeten med utvalda karossbyggare världen över, säger Dan Pettersson, Head of International på Volvo Bussar.

Volvo BZL Electric som bussen kan se ut, karosser i Australien. Bild: Volvo Bussar.

Drivlinan är helt utvecklad av Volvo. Motorn (eller motorerna)är på 200 kW och kopplad till en tvåstegs växellåda. Det ökar vridmomentetvid låga varv och jämnar ut strömtoppar, vilket minskar elförbrukningen och ökar livslängden på motor och batterier. Drivlinan kan konfigureras med både en och två motorer (det senare avsett för dubbeldäckarna) med en effekt på hela 540 hk. Det gör Volvo BZL extremt stark i uppförsbackar och leder till mjuk och smidig körning.

Laddning kan ske både längs linjen och i depå samt via pantograf eller CCS-kontakt. Volvo Bussar garanterar också kapaciteten för överenskommen energi som krävs för den eller de rutter som bussarna trafikerar.

Bussmagasinet.se återkommer under tisdagen med intervjuer med nyckelpersoner inom Volvo Bussar om satsningen på BZL och elektrifieringen av busstrafiken.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)