SL i Storstockholm vill att det ska kosta mer att fuskåka med kollektivtrafiken i Region Stockholm. Idag är den högsta tilläggsavgiften vid fuskåkning 1 500 kronor. Senast tilläggsavgiften höjdes var i december 2016. SL vill nu att regionens trafiknämnd hos Transportstyrelsen ska begära att få höja tilläggsavgiften till 1850 kronor.
Bakgrunden är att biljettfusket kostar SL stora pengar. Dessutom kostar biljettkontrollerna mer än vad de drar in i tilläggsavgifter.
Enligt SL tappade man förra året intäkter på cirka 327 miljoner kronor därför att resenärer åkte utan giltig biljett eller med en biljett till reducerat pris som man inte hade rätt till.
Men själva kontrollverksamheten 2019 kostade dessutom biljettkontrollerna 84,1 miljoner kronor sista året innan pandemin, det vill säga 2019. Samtidigt drog kontrollerna endast in 51,5 miljoner i tilläggsavgifter. SL:s förlust för kontrollverksamheten var alltså 32,6 miljoner.
Hur stort fusket skulle vara om man slopade kontrollerna vet dock inte SL. Däremot vet SL att om tilläggsavgiften 2019 skulle ha varit 1 850 kronor, det belopp man vill höja avgiften till, skulle kontrollverksamheten ha dragit in cirka 63,5 miljoner och förlusten ha blivit cirka 20,6 miljoner, alltså tolv miljoner mindre.
Detta blir bara effektivt om det satsas på mer kontroll utanför Stockholm också.