Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Endast utsläppsfritt för taxijätte

Taxi Stockholm stoppar inköp av bilar som inte är emissionsfria. Idag utgörs drygt 35 procent av företagets fordonsflotta av elbilar. Foto: Taxi Stockholm.

Ett av Sveriges största taxiföretag, Taxi Stockholm, tillåter från den 1 april att endast emissionsfria bilar köps in. Redan vid årsskiftet stoppar Taxi Stockholm inköp av storbilar eftersom man anser att det inte finns några sådana på marknaden som motsvarar Taxi Stockholms krav.

– Vi förstår att våra kunder och samarbetspartners förväntar sig mer än bara en bekväm och säker resa. De önskar även att göra ett miljövänligt val. Genom att endast tillåta emissionsfria fordon i vår flotta, visar vi att dessa förväntningar tas på allvar, säger Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande på Taxi Stockholm.

Redan den 1 januari 2024 stoppas nyinköpen av storbilar.

– Grunden är samma, att de måste vara emissionsfria. Vi anser att det idag inte finns en fordonsmodell för storbilar som motsvarar våra krav både när det gäller kundupplevelse och trafik. Den dagen vi får in en godkänd storbilsmodell som är emissionsfri, kommer vi såklart att släppa på spärren, säger Dimitrios Nikopoulos.

Taxi Stockholm har som mål att hela fordonsflottan ska vara emissionsfri innan 2030. Elektrifieringen av företagets bussflotta går just nu snabbt. I juni 2022 var fyra procent av Taxi Stockholms bilar elbilar. Idag är det drygt 35 procent.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Kan iofs. sympatisera med tanken i sig, men frågan är hur genomtänkt beslutet är. Detta då en stor del av åkerierna sannolikt kommer att tvingas ladda sina fordon publikt. Just det blir alltmer farsartat i Storstockholm då den publika laddinfrastrukturen är väldigt dåligt utvecklad samtidigt som räckvidden på batteribilar i många fall är skrämmande dålig. Ofta får man stå och vänta på en ledig plats på de gå ställen som finns samtligt som man behöver kanske 8-10 olika abonnemang och appar för att vara säker. Speciellt vintertid så kan effekten (och därmed räckvidden) bli riktigt usel.

    Ska man sedan ställa sig och stödladda mellan varje styrning så kommer det nog bli uselt inkörda kassor. Likaså, även med abonnemang så får man kanske ändå betala uppåt 4,50-5,50 per/kWh. Då man sedan gör av med ganska mycket ström så finns det risk för att det i nuläget (fortfarande förutsatt att man bara kan ladda publikt) i stort sett blir dyrare att ladda el än att tanka diesel. Ovanpå det ska man även lägga anskaffningskostnad mm. för fordonet och det är ju något det enskilda medlemsåkeriet står för, inte beställningscentralen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)