Regeringen har nu beslutat att ändra reglerna om förares och trafikföretags ansvar när de inte använder den nya versionen av smarta färdskrivare, så kallade smarta färdskrivare version 2. Därmed anpassar sig Sverige till rekommendationer från EU-kommissionen och som delvis skiljer sig från vad regeringen beslutade för några månader sedan. De nya reglerna är generösare.
De nya regler som regeringen nu har beslutat om innebär att det under perioden 21 augusti 2023 – 18 augusti 2025 inte ska blir några sanktioner eller böter om ett fordon saknar den färdskrivare som EU-reglerna kräver, alltså smart färdskrivare version 2. Förutsättningen är att fordonet registrerats för första gången senast den sista december i år och då var utrustad med en smart färdskrivare version 1.
Ursprungligen var EU:s krav att den andra generationens smarta färdskrivare, SMT2 (smart tachograph version 2), skulle installeras i alla nya bussar och lastbilar som registrerades för första gången från och med den 21 augusti.
Problemet är att den nya versionen av färdskrivare inte finns på marknaden i tillräcklig omfattning. Redan färdigbyggda lastbilar och bussar skulle kunna bli stående om de inte får köras utan den färdskrivare som inte går att få tag på.
Den 17 augusti konstaterade infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) att det därför inte var möjligt för branschen att följa reglerna. Därför beslutade regeringen att det inte skulle bli några sanktioner under perioden 21 augusti 2023 – 31 januari 2024 för nya bussar och lastbilar som saknar andra generationens färdskrivare, trots EU-kraven.
Men i oktober öppnade EU-kommissionen för generösare regler än så och det är de reglerna som regeringen nu har bestämt ska gälla.
– För de transportföretag som berörs innebär det minskad stress med att byta ut färdskrivare. De får nu bättre möjligheter att planera in eftermonteringen av den nya versionen av färdskrivare så att det passar för verksamheten, säger Andreas Carlson.
Lämna ett svar