Spanska Sunsundegui lanserar nu en ny generation av sin turistbuss i premiumklassen, Sc7. Modellen har fått tillägget NG (New Generation) efter modellbeteckningen. Sunsundegui skrev nyligen avtal med Volvo Bussar om att licenstillverka Volvos turistbussar 9700 och 9900 men företaget har också ett eget modellprogram där man bygger på chassier från flera tillverkare. Sedan många år har Sunsundegui också byggt på chassier från Volvo.
Med tanke på det mångåriga samarbetet mellan Sunsundegui och Volvo är det knappast förvånande att det spanska företaget premiärvisar den nya generationen Sc7NG byggd på ett Volvochassi.
Jämfört med den tidigare generationen är bränsleförbrukningen upp till sex procent lägre på grund av förbättrad aerodynamik. Fronten är ny, samtidigt som den är omisskänligt Sunsundegui. Den nya framrutan ger föraren bättre sikt än tidigare. Bredare framdörr ökar tillgängligheten. LED-strålkastarna är nya och har dimljus med kurvfunktion.
Förarplatsen är rymligare och har bättre förvaringsutrymmen. Bussen laseras med konventionella backspeglar men kommer snart också att finnas med digitala speglar.
Via en multifunktionsskärm till höger om instrumentpanelen kan föraren styra radio, USB-uttag för uppspelning av ljud och video, handsfree med mera. Där finns också ett diagnosverktyg för elsystemet där man också kan se status för säkringarna. Dessutom har den en joystick som gör det möjligt att kontrollera skärmen utan att föraren behöver ta uppmärksamheten från trafiken.
Avtal med Volvo
För en dryg månad sedan tecknade Volvo Bussar avtal med Sunsundegui om att den spanska påbyggaren på licens ska tillverka karosser för Volvos turist- och långfärdsbussar 9700 och 9900 vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här). Produktionen beräknas starta nästa år, med de första bussarna på den europeiska marknaden 2025. Avtalet innebär att Volvo innan årsskiftet kan ta emot order på turistbussarna 9700 och 9900.
Redan innan det slutliga avtalet mellan Volvo och Sunsundegui var undertecknat började Sunsundegui att öka antalet medarbetare och utbilda anställda för produktionen av karosser för Volvos turistbussar. Totalt räknar Susundegui med att samarbetet med Volvo innebär en ökning av personalstyrkan med cirka 220 personer.
Som vi nyligen rapporterade (klicka här) ökar också den finska påbyggaren Carrus Delta antalet medarbetare på grund av en välfylld orderbok, främst när det gäller Volvos dubbeldäckare 9700DD som byggs av det finska företaget.
I september tecknade Volvo Bussar avtal med egyptiska MCV för tillverkning av karosser för stads- och intercitybussar.
Lämna ett svar